Jak podają organizatorzy, około 44 000 odwiedzających skorzystało z okazji, aby poznać innowacje i trendy w branży opakowań na targach FachPack, które odbyły się w Norymberdze w dniach 24-26 września 2019 roku. Targi przyciągnęły w tym roku znacznie większą liczbę gości spoza Niemiec niż w latach ubiegłych, dzięki czemu norymberska wystawa aspiruje do grona wiodących imprez dla branży opakowaniowej w Europie.
Już dziś zresztą targi FachPack to jedna z większych europejskich imprez branżowych, podczas której prezentowana jest kompleksowa gama produktów i rozwiązań w całym łańcuchu procesów pakowania, począwszy od materiałów i maszyn pakujących, poprzez druk i przetwarzanie, aż po systemy logistyczne i usługi.
Tegoroczna edycja targów FachPack, po raz pierwszy w historii, przebiegała pod znakiem opakowań przyjaznych środowisku. Proekologiczne motto byłą nicią łączącą wszystkie 12 hal wystawienniczych
- Jestem mile zaskoczona innowacyjnym duchem przemysłu opakowań. Istnieje wiele nowych trendów, takich jak np.: cyfryzacja czy e-commerce a wystawcy stawiają czoła wyzwaniom i już teraz prezentują produkty nadające się do wprowadzenia na rynek w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym. Jest to szczególnie istotne, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój, który od wielu lat stanowi problem w branży, ale teraz naprawdę się rozwija - mówi Cornelia Fehlner, dyrektor targów FachPack w Norymberdze. - Prawie połowa z 1591 wystawców na swoich stoiskach zaproponowała rozwiązania w zakresie opakowań przyjaznych dla środowiska.
Specjaliści z branży: 90 procent podejmuje decyzje o zakupie
Wystawcy byli bardzo zadowoleni ze spotkań z odwiedzającymi. Potwierdzają to wyniki badań opinii zwiedzających przeprowadzanych w trakcie targów: około 90 procent gości odwiedzających targi było odpowiedzialnych za decyzje zakupowe w swoich firmach. Około połowa odwiedzających to średni szczebel zarządzający, a mniej więcej co piąta osoba pełni funkcję kierowniczą. Odwiedzający pochodzili głównie z branży spożywczej, farmaceutycznej i medycznej, kosmetycznej, chemicznej i motoryzacyjnej. Mniej więcej co dziesiąty odwiedzający zajmuje się handlem detalicznym.
Warsztaty i start-upy bardzo popularne wśród odwiedzających
Dzięki innowacyjnym formatom, takim jak otwarta powierzchnia warsztatowa w hali 9 oraz trzy specjalne obszary, niemieckie i międzynarodowe start-upy mogły zaprezentować swoje osiągnięcia. Na forach PackBox i TechBox odbyło się 120 prezentacji, z których połowa dotyczyła różnych aspektów opakowań przyjaznych dla środowiska. Prelegenci znanych firm, takich jak Loop, Tesco oraz Procter & Gamble, omawiali takie tematy, jak projektowanie dla recyklingu, gospodarka o obiegu zamkniętym oraz biotworzywa. Na targach obecne były również wiodące instytuty badawcze i stowarzyszenia. W niektórych prezentacjach uczestniczyło czterokrotnie więcej uczestników niż zaplanowano miejsc. Organizatorzy podają, iż w ciągu trzech dni targowych w forach uczestniczyło łącznie 10 000 uczestników (w 2018 było to 7500).
Nagradzanie doskonałości: Innowacje w dziedzinie opakowań
Podczas ceremonii wręczenia nagród w pierwszym dniu targów, 34 wybitne rozwiązania uhonorowano niemiecką nagrodą Packaging Award 2019. Cztery szczególnie innowacyjne produkty zostały wyróżnione złotymi medalami: szklany pojemnik opakowaniowy przeznaczony do ponownego użytku (produkt jest nazywany drugą szansą); uniwersalne opakowanie wykonane z materiałów poużytkowych firmy Pöppelmann GmbH; taca kartonowa wykonana z materiałów pochodzących z recyklingu z innowacyjnym rozwiązaniem barierowym Food Protect firmy Smurfit Kappa i Herzberg Solid Board GmbH oraz opakowanie makaronu w postaci unikalnej torby wykonanej z nieprzetworzonego papieru firmy ALB-GOLDD Solid Board GmbH.
Polski ślad
Na wystawie nie zabrakło również firm pochodzących z naszego kraju. Niezmiennie od lat na targach FachPack można odwiedzić stoisko firmy Masterpress S.A. - czołowego producenta etykiet shrink sleeve w Europie. - Masterpress konsekwentnie i od wielu lat prezentuje etykiety typu shrink sleeve i etykiety samoprzylepne, a w ostatnim czasie wprowadziliśmy do naszej oferty również aplikatory i tunele do obkurczania etykiet shrink sleeve - potwierdza nasze spostrzeżenia Piotr Kasperuk, zastępca dyrektora ds. sprzedaży i marketingu.
Z kolei po raz pierwszy na targach w Norymberdze pojawiła się firma Masterchem - jeden z czołowych polskich producentów opakowań PET do chemii gospodarczej, kosmetyków, artykułów spożywczych oraz wyrobów farmaceutycznych i suplementów diety. – Na stoisku prezentujemy wyroby dedykowane przede wszystkim dla chemii gospodarczej i branży automotive – wyjaśnia Piotr Wasilewski, współwłaściciel firmy. Z panem Piotrem mieliśmy okazję przeprowadzenia ciekawej rozmowy na temat aktualnych problemów branży opakowaniowej. Zapis tej rozmowy ukaże się wkrótce na portalu Plastech.pl.
- W tym roku skupiamy się na zamknięciach z monomateriałów - mówi Katarzyna Piętka z Elplast Europe. Jest to podyktowane oczekiwaniami rynku w zakresie zamknięć łatwych do recyklingu. Do nowości prezentowanych na targach przez firmę z Żor należą również zamknięcia kompostowalne i bezpieczne dla dzieci.
Wszyscy polscy wystawcy zgodnie twierdzili, że ich stoiska cieszyły się dużym zainteresowaniem, liczą też, że ich obecność na targach w Norymberdze zaowocuje nowymi, ciekawymi projektami.