Folie stretch i taśmy zwolnione z ponownego użycia. Co dalej z PPWR?

Folie stretch i taśmy zwolnione…

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Folii (EuPF) poinformowało, że Komisja Europejska potwierdziła pełne zwolnienie folii do owijania palet oraz taśm spinających z 100-procentowego obowiązku ponownego użycia, określonego w art. 29 ust. 2 i 3 rozporządzenia PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation).

Dlaczego zwolnienie zostało przyznane?

Decyzja zostanie formalnie przyjęta w drodze aktu delegowanego. Komisja powołuje się na wyniki analizy Deloitte, która wykazała, że wprowadzenie systemów wielokrotnego użytku dla tych produktów generowałoby bardzo wysokie koszty inwestycyjne, logistyczne i operacyjne. W wielu przypadkach konieczne byłoby prowadzenie dwóch równoległych linii pakowania (dla opakowań jednorazowych i wielorazowych). Co więcej, transport wielorazowych systemów powodowałby wzrost emisji CO₂.

Nierozwiązany problem: art. 29 ust. 1

Zwolnienie dotyczy tylko art. 29 ust. 2 i 3. Nadal otwarta pozostaje kwestia art. 29 ust. 1, który nakłada obowiązek ponownego użycia 40% opakowań do transportu transgranicznego do 2030 r. i 70% do 2040 r.

Komisja zapowiedziała „pragmatyczne i realistyczne” podejście do opracowania aktu wykonawczego na podstawie art. 30, który określi sposób liczenia wskaźników ponownego użycia.

Dlaczego branża domaga się również zwolnienia z art. 29 ust. 1?

EuPF wskazuje, że dostępne dane naukowe i ekonomiczne przemawiają także za wyłączeniem folii stretch i taśm spinających z obowiązków dla transportu transgranicznego:

  • Analiza cyklu życia IFEU: rozwiązania wielokrotnego użytku mogą zwiększać emisje gazów cieplarnianych nawet o 1700%.
  • Studium ekonomiczne RDC: dodatkowe koszty dla firm sięgnęłyby prawie 5 mld euro rocznie w ośmiu sektorach.
  • Im dłuższe odległości transportu, tym większe emisje i straty efektywności. Reuse w logistyce międzynarodowej jest mniej korzystny niż jednorazowe folie o zoptymalizowanej gramaturze.
  • Wymóg stosowania dwóch systemów paletyzacji (na rynek UE i eksport) oznaczałby kompletną reorganizację łańcuchów dostaw i spadek konkurencyjności – bez realnej korzyści środowiskowej.

Co dalej?

EuPF popiera wdrażanie PPWR oparte na dowodach naukowych i realiach przemysłowych. Stowarzyszenie podkreśla, że celem regulacji powinno być rzeczywiste zmniejszenie wpływu na środowisko, a nie tworzenie obowiązków niemożliwych do wdrożenia.

Ważne jest także zachowanie kluczowych standardów:

  • stabilności ładunku,
  • bezpieczeństwa pracowników,
  • wydajności procesów logistycznych.

To efekty wieloletnich inwestycji i optymalizacji technologicznej, których nie można przekreślić.

  • Stanowisko EuPF: Utrzymać zwolnienie z art. 29 ust. 2 i 3 (już potwierdzone),
  • Uzyskać analogiczne zwolnienie z art. 29 ust. 1,
  • Aktywnie uczestniczyć w pracach nad aktem wykonawczym z art. 30, aby metodologia liczenia poziomów ponownego użycia była realistyczna i zgodna z praktyką przemysłową.

Czytaj więcej:
Folia 403
Taśmy 21