Drukuj

Innowacja w dziedzinie dekoracji etykietami

 Innowacja w dziedzinie dekoracji etykietami
Firma PE Labellers opracowała nową technologię etykietowania opakowań przy pomocy etykiety z tworzyw sztucznych i bez udziału kleju topliwego. Projekt pozwala na etykietowanie i obkurczanie termiczne, które daje ten sam efekt co w przypadku systemu sleeve PVC.

Technologia o nazwie Adhesleeve - nazwa łączy dwa angielskie terminy: adhesive - „przylepny” oraz sleeve „rękaw” - doprowadziła do pojawienia się na rynku nowego rodzaju etykiety tworzywowej z roli, jak również nowej generacji maszyn. Dzięki Adhsleeve możliwe stało się etykietowania pojemników z wykorzystaniem etykiety OPP pokrytej specjalnym klejem i to już w procesie produkcji etykiet, jak również etykiety termokurczliwej. Wszystko to odbywa się bez wykorzystywania klejów i tuneli UV, wcześniej niezbędnych do ich utwardzania.

Powstanie nowej technologii etykietowania przyniosło możliwość zastosowania tego samego urządzenia karuzelowego do dekoracji etykietą tworzywową dookólną lub etykietą termokurczliwą, dającą efekt „sleeve” i co ważniejsze tańszą o 30-40 proc. od klasycznego rękawa PVC. Pozwoliło też na upowszechnienie nowej techniki cięcia w celu całkowitego wyeliminowania kleju topliwego na maszynach przystosowanych do etykiety tworzywowej z roli. W ten sposób realne stało się rozwiązanie problemów natury ogólnej, np. uniknięto wytwarzania oparów kleju topliwego pojawiającego się na skutek pracy systemu dystrybucji kleju i topielnika. Zbędne jest też stosowanie jakichkolwiek rozpuszczalników chemicznych, służących uprzednio do częstego oczyszczania z kleju układów na maszynach klasycznych. Ważnym jest, iż etykieta w całości nadaje się do recyklingu i to wraz z butelką z tworzywa sztucznego. Jest to możliwe za sprawą braku kleju topliwego na etykiecie i na butelce.

Dla właściwej aplikacji etykiety Adhesleeve, zastępującej rękaw termokurczliwy PVC, należy spełnić warunki: po pierwsze, przynajmniej dwa punkty na opakowaniu muszą mieć taką samą średnicę. Po drugie, procentowa różnica w średnicy opakowania nie powinna być większa niż 15 proc., czyli jeśli maksymalna średnica opakowania wynosi 100 mm, to maksymalne wcięcie w opakowaniu może wynieść nie więcej niż 85 mm.

Czytaj więcej: Etykiety 91 Technologie 447