Drukuj

Jakie powinny być opakowania?

Jakie powinny być opakowania?
Konsumenci ulegają pozytywnemu wpływowi inteligentnych, przyjaznych i dobrze zaprojektowanych opakowań - wynika z opracowania amerykańskiej agencji Datamonitor Consumer Survey. Niby nie jest to nadzwyczajne odkrycie, ale warto zapoznać się z głównymi preferencjami odbiorców opakowań.

Zarówno producenci jak i konsumenci oczekują od opakowania, aby spełniało pewne podstawowe funkcje: musi chronić zawartość, być solidne, łatwe do transportu, łatwe do otwierania i łatwe w obsłudze a także spełniać wymogi ekologiczne. Takie są przynajmniej wyniki badania amerykańskiej instytucji Datamonitor Consumer Survey dla rynku europejskiego i amerykańskiego.

Jednocześnie DCS zwraca uwagę na trzy główne tendencje w przemyśle opakowaniowym. Po pierwsze jest to rosnące zapotrzebowanie konsumentów na super wygodne opakowania, zmniejszenie ich ogólnej ilości oraz czytelność informacji pojawiających się na opakowaniach.

Jakie powinny być opakowania?


Jeśli chodzi o właściwe kształty, czyli pierwszą tendencję, to na ile to tylko możliwe, wszystkie opakowania powinny być dostępne i nadające się do użycia przez wszystkich, bez względu na wiek, płeć czy sprawność funkcjonalną. Warto mieć na uwadze, że na całym świecie rośnie liczba osób starszych, mieszkających samotnie, niedowidzących i o niezbyt silnych i sprawnych dłoniach. Zmiany demograficzne w połączeniu z normalnymi problemami związanymi z procesem starzenia, stwarzają zapotrzebowanie na dobrze zaprojektowane produkty i opakowania.

Warto wiedzieć, że opakowanie jest zwykle dostosowane do potencjału męskiej dłoni, a przecież kobiety mają zazwyczaj dłonie mniejsze i słabsze. Co więcej, wiele osób ma z jakiegoś powodu ograniczoną sprawność dłoni - w samej Europie liczba tych ludzi sięga 70 milionów. Na przykład, osoba z reumatyzmem ma pięć podstawowych potrzeb dotyczących opakowania: możliwość otwarcia opakowania bez wysiłku, możliwość wyjęcia/nalania odpowiedniej ilości produktu, możliwość ponownego zamknięcia, możliwość ponownego otwarcia oraz możliwość opróżnienia zawartości. Jeżeli te potrzeby są należycie spełnione, wówczas ułatwiają życie każdemu konsumentowi.

Według dostępnych informacji ponad 160 milionów ludzi na świecie to osoby niedowidzące. W samej tylko Unii Europejskiej jest ich 30 milionów. Liczba ta nie uwzględnia tych którzy mają typowe wady wzroku, są daltonistami lub mają problemy z czytaniem i pisaniem. Jeśli mają słaby wzrok, to trudno by takie osoby były świadomymi konsumentami, ponieważ możliwość identyfikowania i czytania przez nich informacji na opakowaniu jest ograniczona.

Różne badania dowodzą, że kryteria zaspokajania potrzeb ludzi niepełnosprawnych, są takie same, jak te, które znajdują zastosowanie w przypadku konsumentów pełnosprawnych.