Drukuj

Jakie powinny być opakowania?

Podstawową potrzebą wszystkich konsumentów jest umiejętność rozróżnienia różnych produktów w tej samej kategorii. W segmencie produktów mlecznych, np. opakowania są często bardzo podobne i znalezienie mleka z konkretną zawartością tłuszczu może przysporzyć problemów niejednemu konsumentowi.

Dla kogoś, kto nie rozróżnia kolorów lub jest niedowidzący, opakowanie utrzymane w tonacji bez kontrastów może stanowić problem. Umiejętność identyfikacji produktu i opakowania na półce szybko i poprawnie odnosi się do wszystkich konsumentów, bez względu na to, czy są dotknięci niepełnosprawnością, czy nie. Tak więc dobrze zaprojektowane czytelne i wyróżniające się opakowanie może stanowić przewagę konkurencyjną dla producenta.

Ważnym wymogiem pozostaje też rozwój tzw. opakowań pojedynczych dla osób samotnych.

Coraz większa liczba gospodarstw domowych, zwłaszcza w zachodnich uprzemysłowionych krajach, składa się z osób samotnych, zarówno młodych, jak i starszych. Jednoosobowe gospodarstwa domowe zgłaszają zainteresowanie opakowaniami, które zawierają konkretną ilość produktu lub jedzenia, która jest odpowiednia dla jednej osoby. Zalety tzw. opakowań pojedynczych są oczywiste dla osób żyjących samotnie, mimo tego, że często cena kilograma lub litra produktu jest wyższa.

Tego rodzaju opakowania są wygodne i przyjazne dla środowiska ponieważ oznaczają, że o wiele mniej jedzenia się marnuje i wyrzuca. Opakowanie, które zaprojektowano, tak aby zaspokajało potrzeby klientów przy jednoczesnym uwzględnieniu wpływu na środowisko naturalne całego łańcucha żywnościowego, prowadzi do powstania mniejszej ilości odpadów i chroni środowisko naturalne. Ten trend zorientowany na osoby samotne jest wyraźnie widoczny w kategoriach soków, napojów pro-zdrowotnych oraz jogurtów, gdzie małe opakowania często łączy się ze sobą w wielopaki.

W jakim stopniu następujące właściwości opakowania wpływają na wybór produktu?
  • Łatwe do trzymania i przenoszenia 76,3 proc.
  • Utrzymuje produkt w świeżości 75,5 proc.
  • Chroni produkt 74,5 proc.
  • Zawiera informacje żywieniowe 69,1 proc.
  • Chroni przed wpływem czynników zewnętrznych 69,1 proc.
  • Łatwe do otwierania 68,1 proc.
  • Przyjazne dla środowiska, nadaje się do recyklingu 67,0 proc.
  • Gwarantuje bezpieczeństwo produktu 64.9 proc.
  • Łatwe do przechowywania 62.8 proc.
  • Dobrze rozpoznawalny wzór ułatwia zakup 56.4 proc.
  • Informacje o produkcie/producencie 44.7 proc.
  • Interesująca i unikalna szata graficzna 35.1 proc.