Drukuj

Leasing w 2005 roku

W 2005 roku wartość rynku leasingu ruchomości osiągnął wartość 13,8 mld zł, co oznacza wzrost o 12,5 proc. w stosunku do 2004 roku. W leasing oddano mniej samochodów, ale dynamicznie rozwijał się leasing maszyn i urządzeń.

Wyniki branży mogłyby być lepsze, gdyby nie drastyczny spadek sprzedaży nowych samochodów. W strukturze rynku leasing pojazdów drogowych zmalał z 73 proc. w 2004 roku do 63 proc. w roku ubiegłym. Wartość wyleasingowanych samochodów wyniosła 8,8 mld zł, nieznacznie mniej niż w roku poprzednim. Gorsze wyniki to również efekt zmian przepisów o podatku VAT, likwidujących tzw. kratkę w pojazdach oraz masowy import używanych aut.

Mniej aut
– W takich okolicznościach, przy spadku sprzedaży nowych aut o 30 proc., utrzymanie dynamiki w tym segmencie leasingu na ubiegłorocznym poziomie trzeba uznać za sukces – uważa Mieczysław Groszek, prezes BRE Leasing.

Natomiast w leasing oddano więcej maszyn i urządzeń. Obecnie stanowią one już blisko 31-proc. udział w rynku, o 10 proc. więcej niż przed rokiem. Wartość wyleasingowanych maszyn wzrosła aż o 1,4 mld zł, co oznacza wzrost o 20 proc.

Bardzo dobre wyniki odnotowano również w segmencie leasingu nieruchomości. Zgodnie z prognozami, udział nieruchomości w rynku leasingu ogółem (ruchomości i nieruchomości) przekroczył 17,8 proc.

Cenne nieruchomości
Zdaniem Krzysztofa Bieleckiego, prezesa ING Lease, w najbliższych latach rynek ma szanse rozwijać się dynamicznie.

– Polska staje się jednym wielkim placem budowy. Ponadto płyną do naszego kraju fundusze unijne na infastrukturę. Leasing nieruchomości może stać się atrakcyjnym sposobem finansowania tych inwestycji – uważa Krzysztof Bielecki.

W ubiegłym roku nie zmieniły się znacząco udziały firm w rynku leasingu. Do największych firm leasingowych należą EFL z 14,2-proc. rynkowym udziałem, Raiffeisen Leasing (10 proc.), BRE Leasing (7,5 proc.), BZ WBK Leasing (6,7 proc.) oraz BEL Leasing i BPH Leasing (po 6 proc. udziałów).

W 2006 roku rozwój leasingu zależeć będzie od sytuacji makroekonomicznej i związanej z nią skłonności przedsiębiorców do dokonywania zakupów inwestycyjnych. Firmy liczą też na zapowiadane zmiany w przepisach podatkowych, w tym zwłaszcza powrót do traktowania leasingu finansowego jako usługi. Mają też nadzieję, że będą miały prawo do pełnego odliczania VAT przy zakupie samochodu.

Firmy są jednak dobrej myśli. Zdaniem przedstawicieli branży, rynek leasingu urośnie w tym roku o 10-20 procent.

źródło: GazetaPrawna.pl

Czytaj więcej: Leasing 7