Opakowania czterowarstowe, barierowe i ich zalety

Opakowania czterowarstowe… Opakowania barierowe, czterowarstwowe z tworzyw sztucznych stają się skuteczną alternatywą dla opakowań szklanych. Umożliwiają bowiem bezpieczne przechowywanie produktów bez narażenia ich na utratę właściwości.

Opakowania barierowe, czterowarstwowe stały się niezwykle popularne w przemyśle spożywczym i kosmetycznym. Przesądza o tym nie tylko fakt, że przybierają coraz to bardziej wyszukane rozmiary i kształty, ale też ich walory ochronne wobec przechowywanych produktów stale rosną. Nie tak dawno swoistą nowością na polskim rynku była butelka barierowa, czterowarstwowa. Opakowania tego typu znane są bardzo dobrze w Europie Zachodniej i krajach skandynawskich, teraz zdobywają szerokie uznanie również w naszym kraju.

Funkcjonalne, dobrze zaprojektowane i tak samo wykonane opakowanie często decyduje o sukcesie producenta. Najlepszym rozwiązaniem dotyczącym przechowywania zdrowej żywności jest butelka z barierą. Równie skuteczne bywają słoiki wielowarstwowe, w których dzięki dobrym właściwościom można przechowywać wszelkiego rodzaju przetwory owocowo-warzywne poddawane w wysokich temperaturach procesowi pasteryzacji. Opakowania te wykonane są z tworzywa i składają się z czterech warstw: polipropylenu lub polietylenu (warstwy zewnętrznej), przemiału, warstwy adhezyjnej oraz warstwy wewnętrznej będącej barierą. I właśnie ta czwarta warstwa jest w tego rodzaju opakowaniach najważniejsza.

Opakowania czterowarstowe, barierowe

Opakowanie barierowe zabezpiecza przed penetracją przez ścianę materiału. Zastosowanie wspomnianej warstwy wewnętrznej w znacznym stopniu poprawia barierowe i techniczne właściwości, nie zagrażając przy tym transparentności opakowania, co z kolei nie obniża walorów estetycznych. Warstwa ta stanowi barierę dla gazów, w tym dla tlenu, który nie pozwala na psucie się żywności. Zmienia również warunki wewnątrz opakowania, w kierunku zachowania właściwości żywności przez długi okres.

Podstawowe zadania stojące przed opakowaniami czterowarstwowymi, barierowymi to utrzymanie smaku i aromatu przez bardzo długi okres przechowywania – dzieje się tak, gdyż aromat nie wnika w strukturę butelki; wyraźna poprawa transparentności; niskie koszty produkcji; zwiększenie barierowości w warunkach dużej wilgotności; ochrona produktów przed promieniowaniem; obniżenie przepuszczalności UV do zera w zakresie lamp fluorescencyjnych; wydłużenie okresu przechowywania żywności oraz przepuszczalność tlenu.

Kolejną zaletą tego typu opakowań jest ich bardzo dobra barierowość na związki aromatyczne. Oto bowiem wewnętrzna warstwa blokuje wnikanie aromatu w strukturę butelki, zachowując w ten sposób zapach i smak produktu. Warto wiedzieć, że uzyskanie takiego osiągnięcia w typowych opakowaniach jednowarstowych jest bardzo trudne do wykonania. Ponadto wewnętrzna warstwa jest w swej strukturze bardzo gładka, co pozwala na bardzo łatwe wypłynięcie gęstego produktu z opakowania.

Właściwości opakowania są bardzo ważne, tym bardziej, że wykorzystuje się je w sektorze spożywczym i kosmetycznym. Jednak walory estetyczne są równie istotne, ponieważ konsument lubi kupować coś, co jest widoczne przez opakowanie. Najlepszej jakości warstwy wewnętrzne spełniają te oczekiwania, poprzez wysoką transparentność wynoszącą aż 96 proc.

Ważnym kryterium z myślą o którym projektuje się opakowania wielowarstwowe jest promieniowanie UV, na które produkty np. spożywcze są bardzo czułe. Chodzi tu np. o ketchupy, sosy. soki, syropy, czyli produkty o intensywnych kolorach, które w zwykłych opakowaniach jednowarstwowych nie mają szans na zachowanie swojej barwy. Dopiero opakowania barierowe posiadają specjalne filtry UV, które nie pozwalają wnikać w pakowany produkt. Jest to ważne, szczególnie w marketach, gdzie za sprawą oświetlenia na półkach i w lodówkach produkt poddawany jest promieniowaniu UV. To przyspiesza jego utlenianie i degradację. Jednak odpowiednia warstwa barierowa w opakowaniu czterowarstwowym pochłania falę promieniowania i zapobiega wnikaniu i ingerowaniu we właściwości produktu.

Czytaj więcej: