Drukuj

Opakowania powinny być przede wszystkim funkcjonalne

Promowanie opakowań „przyjaznych dla środowiska” nie powinno odbywać się kosztem podstawowych funkcji opakowania - pisze Sean Dyer, dyrektor handlowy koncernu RPC Containers Blackburn.

Trwająca debata na temat opakowań i środowiska naturalnego od kilku miesięcy wydaje się przybierać na sile. Ożywienie zainteresowania wpływem na środowisko każdego aspektu naszego codziennego życia – od zużycia energii po podróże samolotem – naturalną koleją rzeczy stawia ponownie w centrum uwagi branżę opakowań. Szczególnie firmy z sektora handlu detalicznego starają się pokazać wszystkim, że podejmują zdecydowane kroki w tej dziedzinie.

Aby jednak stworzyć pozytywny wizerunek firmy przyjaznej dla środowiska, nie wystarczy tylko wybrać jeden materiał zamiast innego. Niedawne badania przeprowadzone przez WRAP (Waste & Resources Action Programme) wykazały, że gospodarstwa domowe wyrzucają co około jedną trzecią wszystkich zakupionych artykułów spożywczych. Pomyślmy, o ile więcej mogłoby być tych odpadów bez efektywnych opakowań wydłużających okres przydatności do spożycia. Tego rodzaju korzyści rzadko bywają uwzględniane w ocenie ekologiczności opakowania.

Co więcej, badania firm prowadzących sprzedaż detaliczną w Ameryce odkryły, że odsetek wyrzucanych w sklepach winogron sprzedawanych luzem może wynosić ponad 5 proc. Wielkość tę można obniżyć o pół procenta, gdy winogrona sprzedawane są w torebkach, a w przypadku pakowania w pudełka ilość opadów spada do 1,5 proc. Podobnie również owijanie ogórków oraz innych warzyw i owoców w folię plastikową może przedłużyć trwałość produktów o pięć dni. W tym kontekście, te rodzaje opakowań, które często są krytykowane jako „zbyteczne”, w rzeczywistości pełnią wartościową rolę.

Wszystko to wskazuje na duże znaczenie funkcjonalności w projektowaniu i produkcji każdego opakowania. Zmiany i usprawnienia korzystne dla środowiska należy wprowadzać wszędzie, gdzie to możliwe, istotne jest jednak, aby nie robić tego kosztem ogólnej funkcji opakowania. Jeśli opakowanie nie spełnia swoich podstawowych zadań, takich jak promowanie, ochrona i przedłużanie świeżości produktu, to jego tworzenie mija się z celem.

Powyższe stwierdzenia nie mają umniejszać znaczenia nowych materiałów lub technologii produkcji wprowadzanych w celu zmniejszenia szkodliwego wpływu opakowań na środowisko naturalne. Takie inicjatywy są bardzo ważne - jednak żaden materiał ani proces, nawet najbardziej przyjazny dla
środowiska, nie zapewni rozwiązania spełniającego wszystkie potrzeby związane z opakowaniami.

Na przykład PLA, materiał biodegradowalny wytwarzany z kukurydzy lub innych podobnych roślin, jest często przedstawiany jako idealny „ekologiczny” plastik. Kilka zakładów termoformowania RPC oferuje już ten materiał, chociaż obecnie popyt przewyższa podaż. Należy jednak zwrócić uwagę, że chociaż ten materiał jest odpowiedni do produkcji opakowań termoformowanych, nie spełnia on kryteriów funkcjonalności wymaganych do wyrobu pojemników formowanych wtryskowo.

W ciągu ostatnich 20 lat poczyniono znaczne postępy w zakresie recyklingu tworzyw sztucznych.

Czytaj więcej: Opakowania 987