Drukuj

Polska firma wprowadziła na rynek puszki PET

Polska firma wprowadziła na rynek puszki PET
Okazuje się, że puszki to nie tylko aluminium. Polska firma Invento z powodzeniem wprowadza na rynek puszki wykonane z tworzywa sztucznego.

Spółka jest autorem opatentowanego rozwiązania, w ramach którego do produkcji puszek wykorzystywane jest tworzywo PET. To jedyny tego typu producent na świecie.

Wytworzenie opakowania puszkowego odbywa się metodą dwustopniowego rozdmuchu z jednoczesnym rozciąganiem preform z wtryskiwanym kołnierzem i zamykanych deklem aluminiowym. Szczelne zamknięcie uzyskuje się dzięki uformowaniu cienkiego kołnierza już na etapie wtrysku preformy. Puszka jest zatem zamykana w procesie podwójnego zawalcowania deklem aluminiowym , dokładnie tak samo, jak ma to miejsce w przypadku puszek aluminiowych. Dodatkowo stosowany jest nowatorski sposób trzymania preformy w procesie rozdmuchu.

Czym różni się omawiana technologia od produkcji puszek z tworzyw metodą cięcia rozdmuchanej butelki, którą stosowali poprzednicy Invento?

Otóż w ich wydaniu problemem była stosowana technologia cięcia rozdmuchanego tworzywa. Jak tłumaczą przedstawiciele Invento, produkcja puszek PET wytwarzanych z preform wykorzystywanych także do produkcji butelek, była techniką dalece niedoskonałą. Tego rodzaju puszki rozdmuchiwana z preform przeznaczonych do butelek charakteryzowały się bowiem bardzo małą szczelnością. To zaś powodowało, że na bezpieczne w nich przechowywanie liczyć mogły jedynie produkty sypkie, nie zaś napoje. Invento zaś oferuje swe opakowania dla branży napojowej.

Innowacyjne puszki powstają w rozmiarach najczęściej stosowanych w przemyśle rozlewniczym: 0,5 litra (piwo); 335 ml – tzw. „sleek” (napoje gazowane typu cola, energetyki); 250 ml – tzw. „slim” (napoje energetyczne) oraz jednym nowym formacie 375 ml o specjalnym kształcie niemożliwym do uzyskania dla puszki metalowej.

W nadchodzącym roku na rynku ma się pojawić ok. 11 mln sztuk puszek z tworzywa PET wyprodukowanych przez Invento. Pierwszy rok oferowania produktu przyniósł natomiast ilość 9 mln sprzedanych opakowań.