Drukuj

Rozmowa z Bernhardem Hantmannem Interview with Bernhard Hantmann

Rozmowa z Bernhardem Hantmannem
Prezentujemy rozmowę z Bernhardem Hantmannem, dyrektorem Ball Packaging Europe, kierującym firmą na rynku Środkowej i Wschodniej Europy. Ball to jeden z największych producentów opakowań na kontynencie, specjalizuje się w wytwarzaniu puszek do napojów. Działa również na rynku polskim, który pod względem tych opakowań bardzo mocno wyróżnia się na europejskim tle.

Prosimy o przedstawienie firmy Ball Packaging Europe.
Bernhard Hantmann: - Ball Packaging Europe jest jednym z wiodących producentów opakowań, zatrudniającym obecnie 2,6 tys. pracowników. 12 zakładów produkcyjnych jest usytuowanych w Polsce, Niemczech, Francji, Holandii, Serbii i Wielkiej Brytanii.

Zakres produktów i usług obejmuje puszki składające się z dwóch elementów: z aluminium i blachy ocynkowanej, przeznaczone do piwa, bezalkoholowych napojów gazowanych, napojów energetyzujących, wody mineralnej, soków owocowych, kawy, wina.

Ball Packaging Europe jest w 100 proc. zależną spółką Ball Corporation, dostawcy metalowych opakowań przeznaczonych do napojów, żywności i produktów gospodarstwa domowego, a także dla przemysłu lotniczego kosmicznego oraz innych technologii i usług wykorzystywanych głównie przez rząd Stanów Zjednoczonych.

Ball Corporation i jej spółki zależne zatrudniają ponad 14 tys. osób na całym świecie. W 2009 r. zanotowały one sprzedaż na poziomie 7,3 mld dolarów.

W Technical Centre of Ball Packaging Europe, centrum badawczo-rozwojowym w Niemczech, naukowcy i inżynierowie pracują nad udoskonaleniem cech produktów i procesów produkcyjnych, a także nad opracowaniem rozwiązań służących pozyskiwaniu nowych segmentów produktów. Zarówno nasi klienci jak i specjaliści mają dostęp do doskonałej jakości urządzeń przeznaczonych do wszelkich czynności takich jak nowoczesny sprzęt laboratoryjny oraz zespoły służące do testowego napełniania, sterylizacji i pasteryzacji.

Rozmowa z Bernhardem Hantmannem, dyrektorem firmy Ball Packaging Europe


Wspomina Pan produkty wykorzystywane w przemyśle lotniczym i kosmicznym, a także rozwiązania dla rządu Stanów Zjednoczonych. Co kryje się za tymi projektami?
Zacznę od tego, że Ball Aerospace z siedzibą w USA jest w spółką zależną należącą do Ball Corporation. W 1956 r. utworzona została Ball Brothers Research Corporation, znana obecnie jako Ball Aerospace & Technologies Corp. Od 1962 r. do 1975 r. seria dziewięciu satelitów zbudowanych przez Ball Aerospace dla NASA w celach związanych z badaniami Słońca nosiło nazwę Orbiting Solar Observatory.

Od tamtego czasu nastąpił znaczący rozwój portfolio produktów nowej spółki lotniczej i kosmicznej. Obecnie Ball Aerospace prowadzi działalność związaną z naukami o przestrzeni kosmicznej i jej eksploracji, tj. innowacyjnymi systemami satelitarnymi i komponentami służącymi eksploracji przestrzeni kosmicznej, które są już wykorzystywane w licznych projektach prowadzonych przez NASA, aż po satelity cywilne.

Ponadto, stosowana jest technologia instrumentów i czujników, która dostarcza amerykańskim organom odpowiadającym za kwestie meteorologiczne i oceanograficzne danych dotyczących zmian w atmosferze i w środowisku naturalnym. Dostarczane są także anteny i systemy kamer taktycznych dla amerykańskich sił obronny wojskowej.

Rozmach działań dość niezwykły jak na firmę, której podstawową działalnością jest przemysł opakowaniowy.
Zgadza się. Ball Aerospace posiada siedem lokalizacji w USA, w których dokonuje postępów technologicznych w odniesieniu do wysoce czułych instrumentów optycznych i wyszukanych systemów kriogenicznych oraz wykorzystywania danych i rozwiązań w zakresie częstotliwości radiowych służących wsparciu kluczowych misji prowadzonych przez służby amerykańskie. Lista działań w zakresie innowacji lotniczych i kosmicznych zakończonych sukcesem jest długa.

To poproszę o jakiś konkretny przykład.
Inżynierowie firmy lotniczej i kosmicznej opracowali skuteczny instrument, który poprawił jakość zamazanego obrazu z Teleskopu Hubble'a po jego wprowadzeniu na orbitę w 1990 r., zbudowali pierwszy instrument HiRISE w celu przywrócenia wysokiej rozdzielczości obrazów z powierzchni Marsa, i dostarczyli NASA pojazd kosmiczny, który wychwycił kometę - Tempel 1 dla Deep Impact-Mission.

Wróćmy z przestrzeni kosmicznej na Ziemię, do sektora opakowaniowego. Jakie są moce produkcyjne zakładów firmy, i które z nich produkują najwięcej?
Całkowite moce produkcyjne naszych europejskich zakładów wynoszą obecnie 18 mld puszek w skali roku. Największe posiada zakład w Bierne, we Francji, dysponujący trzema liniami produkcyjnymi stalowych puszek. Ponadto we Francji w La Ciotat posiadamy dwa zakłady wyposażone trzy linie produkcyjne każdy wytwarzające opakowania aluminiowe.

Nasz polski zakład w Radomsku posiada dwie linie produkcyjne aluminiowych puszek. W Niemczech natomiast Ball dysponuje trzema fabrykami wyposażonymi w pięć linii do produkcji opakowań stalowych i dwie linie do opakowań aluminiowych. Także w Serbii posiadamy jedną linię do puszek aluminiowych, jednak serbska fabryka w przyszłym roku wzbogaci się o kolejną linię wytwórczą.

Posiadamy również dwa zakłady produkcyjne, które zajmują się jedynie produkcją zawleczek umożliwiających zamknięcie puszek, jeden z nich jest zlokalizowany w Wielkiej Brytanii, drugi w Niemczech.