Rozmowa z Bernhardem Hantmannem

Ball Packaging istnieje od dziesięcioleci. Jakie zdarzenia z historii firmy możemy uznać za kamienie milowe w jej rozwoju?
Firma Ball została założona w Stanach Zjednoczonych w XIX w. Sama historia powstania jest ciekawa. Założyło ją pięciu braci. Pożyczyli 200 dolarów od swojego wujka, pastora. Od tego czasu firma zmieniła się z drobnego wytwórcy blaszanych puszek w drewnianej obudowie w międzynarodowego producenta.

Jeśli chodzi o Europę, to w 1898 r. powstała w Niemczech firma Schmalbach. Zaczęła produkcję metalowych opakowań do warzyw. Była też pierwszą firmą europejską, która rozpoczęła w 1935 r. prace nad puszkami do napojów i wprowadziła w 1951 r. na rynek niemiecki pierwsze puszki do piwa. W 2002 r. Ball Corporation nabyła Schmalbach-Lubeca AG i stworzyła Ball Packaging Europe, co pozwoliło na zwiększenie sprzedaży napojów w puszkach o ponad 1 miliard dolarów.

Będąc potentatem rynkowym z pewnością musicie wyznaczać trendy rozwoju branży, także w ujęciu technologii. Które osiągnięcia firmy w zakresie np. produkcji lub zdobienia opakowań przyniosły koncernowi największe uznanie?

Ball Resealable End, czyli zawleczka do puszki, która może być ponownie zamknięta miała rewolucyjne znaczenie dla przemysłu produkcji puszek. Po raz pierwszy udało nam się opracować rynkowe rozwiązanie, które nie zmienia klasycznego kształtu puszki, zachowując jej zalety logistyczne i ekologiczne. Do chwili obecnej, Ball Packaging Europe jest jedynym producentem oferującym zamykane puszki.

Kolejną innowacyjną technologią, która może otworzyć nowe rynki dla przemysłu puszek do napojów jest cyfrowy nadruk, pozwalający na odtworzenie tradycyjnych wzorów w niespotykanej dotąd jakości. Ball Packaging Europe jest jedyną firmą, która dopracowała nadruk cyfrowy na puszkach do napojów do stanu dojrzałości rynkowej. Głowica drukująca przeznaczona do nadruku cyfrowego nakłada obrazy bezpośrednio na powierzchnię puszki w rozdzielczości do 600 dpi. Obrazy są przekazywane bezpośrednio z komputera do linii produkcyjnej bez konieczności wykonania kliszy drukarskiej. Jest to nie tylko oszczędność czasu; ale oznacza to, że każdy pojemnik może być zadrukowany z zastosowaniem najwyższej technologii i różnych wzorów.

Rozmowa z Bernhardem Hantmannem, dyrektorem firmy Ball Packaging Europe


Do niedawna Ball to były nie tylko puszki metalowe, ale też te z tworzyw sztucznych.
Owszem, ale niedawno zawarliśmy umowę dotyczącą sprzedaży Americas, firmy zajmującej się opakowaniami tworzywowymi. Oddział tych opakowań był najmniejszą jednostką biznesową Ball. W 2009 r. wygenerował mniej niż 9 proc. sprzedaży. Wierzymy, że działalność związana z produkcją opakowań z tworzyw ma większe szanse na rozwój jako część większej firmy zajmującej się produkcją takich opakowań. Stąd decyzja o sprzedaży. Obecnie zatem przedmiot działalności Ball w zakresie opakowań stanowią wyłącznie puszki metalowe, aluminiowe i stalowe.

Ball Packaging Europe prowadzi działalność na rynku polskim. Jak ona wygląda?
Od 1995 r. Ball Packaging Europe posiada zakład produkcyjny w Radomsku, który jest wyposażony w dwie linie produkcyjne i zatrudnia około 170 pracowników.

Puszki aluminiowe produkowane są w różnych rozmiarach: 25cl, 33cl, 50cl. Przeznaczone są głównie do piwa, lecz znajdują także zastosowanie w zakresie napojów gazowanych oraz napojów energetyzujących.

Do jakich krajów trafiają te opakowania?
Są sprzedawane głównie na rynku polskim, jednakże zaopatrujemy także rynki białoruski, ukraiński, estoński, czeski, słowacki, litewski, węgierski, rumuński, rosyjski i serbski, niemiecki i austriacki.

Jeśli chodzi o produkcję w Polsce to firmę wyróżniają m.in. wytłaczane puszki o trójwymiarowej powierzchni, reklamowane pod hasłem "poczuj różnicę" - wszystko to czyni puszkę opakowaniem wysokiej jakości.

Inne nasze ciekawe rozwiązania to małe puszki typu slim o pojemności 25 cl – jest to najbardziej dynamiczny segment, którego sprzedaż skierowana jest do producentów napojów energetyzujących oraz napojów gazowanych.

Nową propozycją dla polskich konsumentów są puszki 56,8 cl, tzw. pół kwarty.

Ciekawym rozwiązaniem są też nadruki umieszczane pod zawleczką wykorzystywane w działaniach promocyjnych - stosowane powszechnie w ramach promocji produktu podczas konkursów dla konsumentów, ich nagradzania, itd. w celu stworzenia dodatkowej wartości produktu.

Ponadto, działania firmy Ball Packaging Europe prowadzone na rynku polskim uwzględniają odpowiedzialność za środowisko naturalne. Firma była głównym inicjatorem ustanowienia w 1995 r. Recal Foundation.

Recal Foundation zajmuje się promocją edukacji w zakresie środowiska naturalnego i idei recyklingu, szczególnie wśród dzieci i młodzieży. Programy odnoszące się do środowiska naturalnego prowadzone przez Racal Foundation otrzymały liczne nagrody, m.in. od Ministra Środowiska. Sam Ball Packaging Europe dostał w maju 2003 r. nagrodę Orła Rzeczpospolitej.

Czytaj więcej:
Puszki 108
Rynek 1087
Wywiad 292