Drukuj

Rynek opakowań szklanych w Polsce

Rynek opakowań szklanych w Polsce
Od lat sukcesywnie maleje w naszym kraju rynkowy udział opakowań wykonanych ze szkła. Jednak paradoksalnie produkcja i zużycie tego typu opakowań jest coraz większe.

Z jednej strony opakowań szklanych jest w Polsce coraz więcej, a z drugiej w ogólnej liczbie wszystkich opakowań ich procentowy zakres się zmniejsza. Analiza tego stanu rzeczy pokazuje choćby to, jak mocno w ostatnich 20 - latach rozwinął się w naszym kraju segment opakowań z tworzyw sztucznych.

Na początku transformacji niemal co trzecie opakowanie w Polsce produkowane było ze szkła. Dokładnie w 1990 r. szklanych opakowań było 29 proc. Pięć lat później ze szkła powstawało już tylko co piąte opakowanie. Po kolejnych pięciu latach, czyli w 2000 r. udział opakowań szklanych w ogólnej strukturze rynkowej wynosił 14,3 proc.

Rynek opakowań szklanych w Polsce

W XXI w. znaczenie opakowań szklanych uległo jeszcze większej marginalizacji w całym sektorze opakowaniowym. W tej chwili tylko co jedenaste opakowanie (9,2 proc.) trafiające w Polsce do sprzedaży wytworzone jest ze szkła. Wszystkie opinie są zgodne i potwierdzają, że kolejne lata przyniosą jeszcze większe spadki.

Oczywiście przyczynę takiego stanu rzeczy należy widzieć w gwałtownym rozwoju opakowań z tworzyw sztucznych zwłaszcza PET. Duży segment napojowego rynku opakowaniowego został też zagospodarowany przez aluminiowe puszki. Tymczasem opakowania ze szkła należą do najtańszych licząc wartość 1 kg opakowania. Wskaźnik ten wynosił dla nich 1,6 zł, dla opakowań z papieru i tektury 6,65 zł zaś dla opakowań z tworzyw sztucznych 8,2 zł.

Spadający udział opakowań ze szkła w ogólnej strukturze rynku opakowań nie oznacza jednak, że maleje ich produkcja i zużycie. Jeszcze w 2003 r. produkcja wynosiła 1,09 mln ton, co przekładało się na rynkową wartość 1,74 mld zł.

Obecnie w Polsce produkuje się już ok. 1,3 mln ton opakowań szklanych. Ich roczne zużycie przypadające na statystycznego Polaka to w tej chwili 31 kg. Dla porównania pięć lat temu było to 25 kg, 10 lat temu 15 kg, a 15 lat temu 11 kg.

Jednak mimo coraz większego sięgania po szklane butelki i słoiki i tak jesteśmy poniżej średniej dla Zachodniej Europy. Tam przeciętny konsument rocznie zużywa 52 kg szklanych opakowań.

To na co szczególnie mocno zwraca uwagę opisywana branża to postęp technologiczny jaki dokonał się w produkcji ich asortymentu. Opakowań ze szkła są coraz lżejsze i mają dwukrotnie lub nawet trzykrotnie cieńsze ścianki niż jeszcze 10 lat temu.

Rynek opakowań szklanych zdominowany jest w Polsce przez butelki (62 proc. całości), słoiki (28 proc.) oraz flakoniki kosmetyczne (6 proc.) i ampułki farmaceutyczne (4 proc.). Największym odbiorcą jest przemysł spirytusowy.

Warto podkreślić, że polskie opakowania chętnie są eksportowane. Najwięcej, bo aż 35 proc. sprzedaży eksportowej trafia do Rosji. Do Niemiec kierowane jest 12 proc., a do Wielkiej Brytanii 10 proc.

Główne firmy z branży opakowań szklanych to Owens-Illinois, Ardac, Warta Glass, Heinz Glass Działdowo oraz Huta Szkła Tur z mocną pozycją na rynkach wschodnich.