
Specjalista w zakresie opakowań z tworzyw sztucznych i recyklingu, firma Alpla, obchodzi 70-lecie, przypominając drogę od pralni w Hard nad Jeziorem Bodeńskim do globalnego gracza z 200 lokalizacjami w 46 krajach. Ta firma rodzinna zatrudnia ponad 24 000 osób, które projektują, wytwarzają i poddają recyklingowi sztywne opakowania z tworzyw sztucznych dla rynków dóbr konsumenckich w Europie, obu Amerykach, Afryce i Azji. Rozwiązania spółki mają wspierać bezpieczną i przystępną cenowo konsumpcję miliardów użytkowników końcowych oraz obsługują klientów z wielu branż. Jako dostawca systemowy Alpla integruje projektowanie, produkcję i recykling, wspierane przez siedem centrów rozwojowych i cztery centra kompleksowego projektowania produktów działające pod marką Studioa. Spółka prowadzi również inicjatywę „Plastic is fantastic”, promującą oparte na faktach korzyści z tworzyw oraz wspierającą edukację konsumentów. Podczas wydarzenia rocznicowego 12 września CEO Philipp Lehner przedstawił priorytety kolejnej fazy wzrostu, podkreślając jakość, wysokie standardy recyklingu oraz ukierunkowaną ekspansję na nowe rynki i technologie.
Od pralni do globalnego lidera technologii
Założona w 1955 r. przez braci Alwina i Helmutha Lehnerów Alpla rozwinęła się z małego rodzinnego przedsiębiorstwa w globalnego lidera technologii w obszarze sztywnych opakowań z tworzyw sztucznych. Trajektorię wzrostu napędzało połączenie koncentracji na technologii, podejścia pionierskiego i spójności zespołu. Do dorobku innowacyjnego firmy należą wytłaczarko-rozdmuchiwarka Alplamat wprowadzona w 1958 r., pierwszy zakład produkcyjny in-house, zlokalizowany bezpośrednio u klienta, w 1985 r., oraz pierwsza na świecie butelka PET w procesie dwuetapowym w tym samym roku. W 1990 r. Alpla wcześnie zaczęła stosować materiał pochodzący z recyklingu poużytkowego. Do nowszych osiągnięć należą uprzemysłowienie biopochodnych butelek papierowych oraz biodegradowalnych kapsułek do kawy. Te kamienie milowe odzwierciedlają konsekwentne podejście do projektowania i wytwarzania opakowań oraz ciągłe doskonalenie procesów i materiałów.
Podejście systemowe i inicjatywy branżowe
Alpla pozycjonuje się jako dostawca systemowy oferujący rozwiązania opakowaniowe z jednego źródła, obejmujący rozwój, produkcję i recykling. Spółka informuje, że wyznacza standardy jakości na tych etapach dzięki globalnej sieci centrów rozwojowych oraz centrom projektowym Studioa. Oprócz kompetencji technicznych Alpla promuje wiedzę o tworzywach poprzez inicjatywę „Plastic is fantastic”, której celem jest wyjaśnianie konsumentom właściwości i korzyści materiałowych w oparciu o dane i doświadczenia aplikacyjne.

CEO Philipp Lehner (trzeci od lewej) omówił osiągnięcia Alpla i nakreślił plany na przyszłość podczas obchodów 70-lecia firmy w Festspielhaus Bregenz.
Przywództwo, kierunki inwestycji i perspektywy
W latach 90., pod kierownictwem Günthera Lehnera, Alpla rozszerzyła zaangażowanie w recykling i umocniła model dostawcy systemowego. Od 2021 r. grupą kieruje jako trzecie pokolenie rodziny CEO Philipp Lehner. Podczas obchodów 70-lecia powiedział - Znacznie się rozwinęliśmy i zawsze pozostawaliśmy wierni naszym wartościom. Będziemy robić jedno i drugie. W tym celu koncentrujemy się na naszych mocnych stronach w podstawowej działalności, opieramy się na recyklingu wysokiej jakości i w sposób ukierunkowany wchodzimy na nowe rynki oraz w nowe technologie. I eksplorujemy nieznane, sięgając po odważne pomysły.
Aby utrzymać pionierską rolę, Alpla planuje inwestycje w cyfryzację, automatyzację i modele gospodarki o obiegu zamkniętym. Lehner wskazał współpracę wewnątrz „Family of Pioneers” oraz długofalowe planowanie strategiczne jako przewagi konkurencyjne, mówiąc - Wspieramy się nawzajem i nieustannie się doskonalimy. W ten sposób w ciągu ostatnich 70 lat staliśmy się silną i wiarygodną marką - dla klientów, partnerów i jako pracodawca. To także nasza recepta na przyszłość.