Drukuj

Ball Packaging: nowe możliwości druku na opakowaniach

Ball Packaging: nowe możliwości druku na opakowaniach
Międzynarodowy koncern opakowaniowy Ball Packaging stworzył nową metodę wykonywania druku cyfrowego na opakowaniach.

Dzięki Ball Packaging Europe druk cyfrowy puszek do napojów wszedł na znacznie wyższy poziom niż dotychczas. W swojej fabryce w Hassloch w Niemczech, Ball może teraz wytwarzać puszki do napojów drukowane metodą tradycyjną lub też fotorealistyczne wzory na indywidualne zamówienie. Pierwsi konsumenci już korzystają z nowej technologii, celem wprowadzenia na rynek niewielkich serii.

Druk cyfrowy, odtwarzający wzory na indywidualne zamówienie w niespotykanej jakości, to kolejna po wieczku wielokrotnego zamykania rewolucyjna technologia, która może otworzyć nowe rynki dla opakowań w postaci puszek do napojów.

Głowica drukująca aplikuje obrazy wprost na powierzchnię puszki, w rozdzielczościach do 600 dpi. Obrazy przechodzą bezpośrednio z komputera na linię produkcyjną bez potrzeby sporządzania kliszy drukarskiej. Jest to nie tylko oszczędność czasu - oznacza to również, że każdą puszkę można pokryć drukiem najwyższej jakości i o różnym wzorze.

Ball Packaging: nowe możliwości druku na opakowaniach


Zastosowanie zestawu kolorów CMYK umożliwia idealne odtworzenie kolorów. Druk cyfrowy aplikuje tusze metodą mokro na mokro, jeden na drugi, aby dopasować każdy możliwy odcień i ton. Wynikiem jest wyraźny, fotorealistyczny obraz, przyciągający wzrok w sklepie lub na półce w supermarkecie. Stanowi to kontrast z tradycyjnym procesem druku reliefowego, w przypadku którego z góry określa się, jaki tusz aplikować na jaką kliszę drukarską. Metoda konwencjonalna może obsługiwać najwyżej sześć do ośmiu różnych kolorów tuszu i pod względem realizmu nie może się równać z drukiem cyfrowym.

- Nasza nowa technologia daje konsumentom całkowicie nowe możliwości marketingowe, zapewniając lojalność konsumenta i zdobywając nowe segmenty konsumenckie - wyjaśnia Robert Jansen, dyrektor ds. innowacji w Ball Packaging Europe.

Druk cyfrowy może służyć jako narzędzie pozycjonowania marek premium. Przykładowo, dla potrzeb ekskluzywnych imprez w dużych miastach typu Londyn, Berlin lub Paryż, puszki do napojów można drukować dokładnie na czas, stosując wzory tematyczne związane z daną imprezą. Inna możliwość jest taka, że dzięki specjalnie zaprojektowanym puszkom sponsorzy są łatwo zauważalni podczas regionalnych imprez sportowych (takich jak rozgrywki piłkarskie, siatkarskie) lub wydarzeń kulturalnych (koncerty, musicale, festiwale filmowe, itp.).

Ponadto druk cyfrowy umożliwia internetowy marketing napojów poprzez uwzględnianie własnych pomysłów konsumentów przy projektowaniu puszek, co otwiera zupełnie nowe długofalowe możliwości biznesowe. Druk cyfrowy może również stanowić przydatne narzędzie podczas kampanii promocyjnych, na przykład podczas wypuszczenia nowej marki lub obchodów rocznicy marki.

Nowa technika druku w znacznej mierze umożliwia produkcję niewielkich serii przy niskim koszcie. Pierwsi konsumenci już korzystają z tej możliwości, a cyfrowo drukowane puszki po raz pierwszy zostały zaprezentowane podczas niedawnej imprezy. To tu Robert Jansen dostrzega prawdziwy potencjał nowej technologii. - Nasi klienci wymagają kreatywnego, przyciągającego uwagę wzoru. Pomaga im to wyróżniać się podczas imprez, promocji produktów itp. oraz z powodzeniem wprowadzać na rynek własne produkty - mówi Jansen. - Dzięki drukowi cyfrowemu puszka do napojów zyskuje jeszcze większy potencjał jako idealne narzędzie marketingowe.

Firma Ball Packaging opracowała proces druku cyfrowego razem ze swoim brytyjskim partnerem, firmą Tonejet. Tonejet ofiarowała nową głowicę drukującą, która umożliwia precyzyjne drukowanie na puszkach do napojów, natomiast Ball dostosowała swoje maszyny produkcyjne na potrzeby nowego procesu.

Ball Packaging: nowe możliwości druku na opakowaniach


Wiosną 2009 Ball włączyła prototyp prasy cyfrowej do standardowej linii produkcyjnej w zakładzie Hassloch. Producent może teraz jednocześnie drukować na tej linii produkcyjnej zarówno konwencjonalną metodą reliefową jak i cyfrową, bez zatrzymywania czy nawet spowalniania produkcji. Obecnie wydajność cyfrowego prototypu wynosi 120 puszek na minutę, w przyszłości liczba ta ma wzrosnąć do 200 puszek na minutę.