Drukuj

Dlaczego tak ważna jest marka?

Oddajemy następny artykuł przygotowany przez firmę Codes, która zajmuje się kreowaniem wizerunków spółek i produktów. Tym razem autorzy materiału przekonują, dlaczego dla osiągnięcia sukcesu promocyjnego i finansowego tak ważne jest posiadanie uznanej marki.

Firma Codes na podstawie przeprowadzonych badań audytu wartości giełdowej wybranych polskich spółek giełdowych ustaliła, że wysoki kapitał REPUTACJI wynika między innymi z silnej marki. Okazuje się, że te firmy warszawskiego parkietu, które inwestują w swoją markę są więcej warte niż te, które tego nie robią.

Wniosek z tego taki, że marka korporacji powinna być więc budowana w kontekście dwóch rynków, czyli dóbr i usług oraz rynku kapitałowego. Klientami marki są nie tylko ci, którzy kupują, ale i ci, którzy pozwalają działać - inwestorzy. Zaufanie klientów widać po sprzedaży produktu, natomiast miernikiem akceptacji marki przez inwestorów jest kapitał reputacji.

Gdy mamy silną markę to zwiększa nam się sprzedaż jak również wartość rynkowa firmy.

Istotą współcześnie rozumianej marki jest zdolność do kreowania pozytywnych relacji z klientami, które będą przekładały na utrzymaniu tego samego poziomu lub wzrost sprzedaży produktu markowego.

W Polsce słowo marka jest znane od wielu lat jednak znaczenie słowa nie jest dobrze rozumiane.

Wiele osób postrzega produkt markowy jako produkt reklamowy. Tymczasem siła marki jest związana z powszechnością, postrzeganiem jakości oraz satysfakcji z jej użytkowania.

Reputacja firmy jest obiektywną opinią otoczenia na temat korporacji. Opinia ta jest wynikiem oceny działań firmy dokonanej z punktu widzenia co najmniej kilku, niejednorodnych grup "jurorów`, które to grupy kierują się własnymi kryteriami oceny.

Jurorami są klienci, inwestorzy, pracownicy, media, dostawcy, administracja publiczna i społeczność lokalna.

W warunkach rozwiniętej gospodarki rynkowej Reputacja jest, czym innym niż marka. Reputacja dotyczy korporacji - całości jej działań nie tylko rynkowych, ale i w obszarze relacji inwestorskich, relacji z pracownikami, dostawcami, mediami, agendami rządowymi i społecznościami lokalnymi.

Czytaj więcej: Jakość 44 Reklama 39