Drukuj

Kompozyty Tepex w osłonie tłumika BMW

Kompozyty Tepex w osłonie tłumika BMW
Wysoko wydajne kompozyty Tepex są coraz częściej wykorzystywane przez inżynierów z firmy Lanxess znacznego podniesienia mechanicznej wytrzymałości wzmocnionych tkaniną komponentów z tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco. Najnowszym przykładem może być osłona tylnego tłumika w BMW i8. Proces jej produkcji polega na łączeniu polipropylenu z niedoprzędami z włókien szklanych ciągłych i tworzeniu komponentu bezpośrednio z masy tworzywa termoplastycznego DLFT (Direct Long Fiber Thermoplastic) w formie tłocznej. Wkładka z materiału Tepex dynalite 104-RG601 stosowana jest jako warstwa wierzchnia.

- Dzięki zachowaniu sztywności w wysokich temperaturach osłona nie ulegnie odkształceniu ani awarii w nagrzanych punktach tylnego tłumika - mówi Harri Dittmar, ekspert ds. kompozytów w Bond-Laminates, jednostce zależnej Lanxess. - Co więcej, zastosowanie naszego kompozytu zwiększa wytrzymałość elementu na uderzenia i jego odporność na temperatury poniżej zera.

Wkładka Tepex ma 0,5 mm grubości i została wykonana z polipropylenu, w skład którego wchodzi tkanina zawierająca w 47 proc. (według objętości) niedoprzędy z włókien szklanych ciągłych.

- Dzięki tej wkładce udało się zwiększyć sztywność osłony o współczynnik równy cztery w temperaturze pokojowej i sześć w temperaturze roboczej tylnego tłumika - mówi Dittmar.

Zyskuje na tym także odporność na uderzenia. W testach penetracyjnych DIN EN ISO 6603-2 zastosowany materiał Tepex dynalite okazał się od ośmiu do dziewięciu razy bardziej odporny na uderzenia w temperaturze pokojowej niż komponent z masy tworzywa termoplastycznego (DLFT) oparty na polipropylenie.

- W temperaturze -30 st. C odporność na uderzenia wzrasta nawet dziesięciokrotnie - w takich warunkach DLFT na bazie polipropylenu będzie pękać podczas zderzenia, podczas gdy nasz Tepex - nie - powiedział Dittmar.

Lanxess


Tepex stanowi także atrakcyjny wariant dla wzmacnianych miejscowo komponentów tworzyw plastycznych tłoczonych na gorąco i materiałów formowalnych. Na przykład właściwości mechaniczne wzmocnionych przez Tepex propylenowych materiałów DLFT są takie same jak termoplastów wzmocnionych matą szklaną i tkaniną (GMT i GMTex) na bazie polipropylenu.

- W tym przypadku włączenie Tepexu do procesu DLFT stwarza znaczne możliwości oszczędzania, na przykład przy wytwarzaniu komponentów podwozia - wyjaśnia Dittmar. - Lekkie, propylenowe, wzmocnione tworzywa termoplastyczne (LWRT), wykorzystywane do produkcji paneli nadwozia z powodu swoich dźwiękochłonnych właściwości, można także znacząco usztywnić dzięki powierzchniom z Tepexu. Zastosowanie jednej warstwy materiału Tepex pozwala utrzymać efekt akustyczny. W rezultacie komponenty mogą bez trudu wytrzymać obciążenia mechaniczne, związane z ruchem drogowym.

Czytaj więcej: Kompozyty 132 Motoryzacja 212

Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej gu
Biznes Premium

LANXESS Central Eastern Europe s.r.o.

Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej gumy.

Aleje Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa (mazowieckie)