Drukuj

Motoryzacja napędza rynek tworzyw konstrukcyjnych

Motoryzacja napędza rynek tworzyw konstrukcyjnych
Firma doradcza Frost & Sullivan opublikowała nową analizę globalnego rynku konstrukcyjnych tworzyw sztucznych. Według ekspertów agencji globalny rynek konstrukcyjnych tworzyw sztucznych zdecydowanie znajduje się na ścieżce wzrostowej. Tworzywa sztuczne są łatwe do przetwarzania, co odgrywa kluczową rolę w rozwoju rynku. Wraz z zastępowaniem nimi metalu materiały te zyskują coraz większą popularność w wielu dziedzinach, takich jak branża transportowa, elektryczna i elektroniczna, opakowaniowa, medyczna, budowlana i sektor dóbr konsumpcyjnych. W szczególności dążenie do redukcji masy pojazdów mechanicznych stwarza nowe możliwości dla producentów konstrukcyjnych tworzyw sztucznych.

Z analizy F&S wynika, iż w 2013 roku rynek osiągnął przychody na poziomie 58,6 mld dol. Według szacunków do 2020 roku liczba ta wzrośnie do 86,4 mld dol. Badanie obejmuje następujące tworzywa: kopolimer akrylonitrylo-butadieno-styrenowy (ABS), poliwęglany (PC), szkło akrylowe - poli(metakrylan metylu) (PMMA), poli(tereftalan butylenu) (PBT), poliamidy i polioksymetylen (POM).

Konstrukcyjne tworzywa sztuczne w znacznym stopniu przeniknęły do wnętrz i elementów karoserii pojazdów, choć znaczny potencjał istnieje również w zastosowaniu ich pod maską samochodów. Dzięki swojej twardości, odporności na ścieranie, odporności chemicznej i cieplnej, konstrukcyjne tworzywa sztuczne znajdą nowe zastosowania w ciągu nadchodzących kilku lat.

Jednak choć przemysł motoryzacyjny oferuje najwyższy potencjał wzrostu, to obecnie największym konsumentem konstrukcyjnych tworzyw sztucznych jest branża elektryczna i elektroniczna.

Analitycy F&S wskazują, iż do głównych czynników wpływających na sukces uczestników rynku tworzyw sztucznych należy m.in. konkurencyjność cenowa, poprawa właściwości konstrukcyjnych tworzyw sztucznych czy wypracowanie nowych i niszowych zastosowań, np. w sektorze medycznym i innych zastosowaniach specjalistycznych. Istotne jest także różnicowanie produktów, na przykład oferowanie tworzyw z biosurowców, oraz partnerstwo z klientami, szczególnie producentami oryginalnymi sprzętu (ang. OEMs), w celu opracowania technologii patentowych.

- Region Azji i Pacyfiku, jako światowy węzeł niskokosztowej produkcji przemysłowej, stał się największym odbiorcą konstrukcyjnych tworzyw sztucznych - stwierdza Soundarya Shankar, starszy analityk rynku chemicznego w firmie Frost & Sullivan. - Gwałtowny wzrost produkcji, szczególnie w krajach takich jak Filipiny, Wietnam i Tajlandia, jeszcze bardziej zwiększa atrakcyjność tego regionu dla producentów konstrukcyjnych tworzyw sztucznych.

Na ogólny kierunek rozwoju rynku wpłynąć może jednak tendencja do miniaturyzacji podzespołów elektrycznych i elektronicznych. Branże konsumpcyjnych urządzeń elektrycznych i elektronicznych posiadają największy udział ilościowy w skali globalnej, ale ponieważ konsumenci wolą mniejsze i smuklejsze produkty elektroniczne, wpłynie to negatywnie na zużycie tworzyw.

- Ponadto, niektóre tworzywa sztuczne, takie jak ABS, PC i poliamidy stają się stopniowo tworzywami masowego zastosowania - zauważa Shankar. - Aby walczyć ze stadium dojrzewania tych segmentów i spowolnieniem na tradycyjnych rynkach, takich jak Ameryka Północna i Europa, wielu producentów żywic opracowuje zaawansowane klasy tworzyw sztucznych, aby otworzyć nowy zakres zastosowań.