Drukuj

Pismo Breille'a na rynku opakowaniowym

Pismo Breille'a na rynku opakowaniowym
Nowy trend na rynku opakowaniowym. Zgodnie z wymogami unijnymi opakowania farmaceutyczne muszą posiadać komunikaty zapisane w języku Braille'a. Wiele z firm produkujących opakowania przygotowuje się do realizacji tych wymagań.

Unia Europejska zaleciła wprowadzenie zmian w opakowaniach leków, tak by zostały one przystosowane dla osób niewidomych i słabo widzących. Na pudełkach powinna być wytłoczona nazwa i dawka leku. Producenci mają czas na dostosowanie się do zmian w ustawodawstwie do końca przyszłego roku. Już teraz jednak wielu z nich wprowadziło system Braille`a na swoje opakowania. Nazwa zapisana w tym alfabecie nie musi być drukowana na bezpośrednim opakowaniu w postaci blistrów czy butelek, ale musi być zamieszczona na opakowaniu zewnętrznym tzw. secondary packaging, które najczęściej występuje właśnie w formie pudełka. Na zasadzie dowolności można zamieszczać braille`owskie komunikaty na wszystkich elementach opakowania.

Opakowanie leku Apap

Jak polscy producenci leków radzą sobie z przedstawionymi wymogami?

Polpharma już od dwóch lat wprowadza opakowania z napisami pismem Braille'a. Pierwszym preparatem był przeznaczony na rynek węgierski Baclofen. Opakowania wszystkich nowo rejestrowanych i adaptowanych preparatów mają nazwę i dawkę leku podaną w brajlu. Stare opakowania, które zostały wyprodukowane wcześniej nie są jednak wycofywane z rynku. W maju tego roku również APAP wprowadził opakowania dostosowane do potrzeb osób niewidomych i słabo widzących.

W jaki sposób tworzyć stosowne oznaczenia?

Można wykorzystać np. system wypukłego miejscowego lakieru UV. Inaczej niż w przypadku typowego oznaczania wykonywanego w postaci przetłaczania, które często deformuje nadrukowaną grafikę lub teksty, technika ta jest neutralna dla treści graficznych i tekstowych dla osób widzących, a ponadto nie zmniejsza swej czytelności dla osób niewidzących oraz niedowidzących.

Co szczególnie ważne metoda wypukłego miejscowego UV pozwala również na wprowadzenie opisu pismem Braille`a na opakowaniach już zaprojektowanych i oddanych do druku i to w sytuacji, gdy wcześniej nie było to w ogóle planowane. Jej dodatkowym atutem jest także możliwość jej dowolnego stosowania na kartonach o wyższych gramaturach i laminowanych oraz na różnego typu opakowaniach kaszerowanych.