Drukuj

Podsumowanie targów Upakovka/Upak Italia 2009

Wrażenia po ostatniej edycji targów Upakovka/Upak Italia, które odbyły się w Moskwie: również w trudnych czasach rosyjski rynek opakowaniowy uchodzi za obiecujący.

Skutki kryzysu finansowego i gospodarczego na świecie chwilowo osłabiły popyt na rosyjskim rynku opakowaniowym, ale bynajmniej nie doprowadziły do stagnacji. Zapotrzebowanie na opakowania jest równie duże jak uprzednio, zaś zainteresowanie innowacyjnymi technologiami i materiałami do produkcji nie słabnie.

Rosja, na przekór wszystkim obecnym trudnościom, stanie się jednym z największych rynków konsumenckich na świecie. Nastąpi to zdaniem ekspertów najpóźniej w 2025 r. Producenci opakowań w Rosji muszą inwestować, aby sprostać wymaganiom konsumentów, np. w sektorze spożywczym, słodyczy, kosmetyków oraz branży farmaceutycznej.

Upakovka/Upak Italia 2009, czyli Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Przemysłu Opakowaniowego, Opakowań i Materiałów Pomocniczych oraz Logistyki oraz równolegle odbywające się targi Interplastica 2009 - Międzynarodowe Targi Tworzyw Sztucznych i Kauczuku, przyciągnęły 20,5 tys. zwiedzających. Na 19 tys. mkw. powierzchni swoją ofertę zaprezentowało 900 wystawców.

Werner M. Dornscheidt, prezes zarządu Messe Düsseldorf, które organizowały imprezę podsumował obydwa wydarzenia: - Sytuacja gospodarcza w regionie i na świecie stawia obecnie rosyjskim firmom duże wyzwania. Szczególnie trudne jest finansowanie projektów, które przysparza kłopotów małym i średnim firmom. To, że w obecnej sytuacji doświadczyliśmy tak pozytywnego odzewu, zarówno ze strony wystawców, jak i odwiedzających, potwierdza rolę targów Upakovka/Upak Italia jako wiodącej platformy innowacji oraz jako gospodarczego inspiratora. Odwiedzający wykorzystali cztery dni targowe do zebrania wyczerpujących informacji o ofercie zagranicznej. Okazywali swoje zadowolenie nie tylko z produktów i usług firm wystawców z 19 krajów. Zgodnie przyznawali również, że doceniają obecność działających globalnie firm w kontekście trudnych warunków gospodarczych na świecie.

Na targach miały miejsce wystąpienia narodowe wystawców z Niemiec, Francji i Włoch. 99 firm włoskich stanowiło w tym roku największy udział wśród wystawców, za nimi uplasowali się Niemcy 92 wystawców i Rosja 87 wystawców.

Dla niemieckich oferentów maszyn opakowaniowych i tych służących do produkcji słodyczy Rosja jest wciąż najważniejszym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej. W ciągu pierwszych 11 miesięcy 2008 r. rosyjskim odbiorcom sprzedano maszyny opakowaniowe o wartości około 401 milionów euro; tym samym wartość eksportu w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku wzrosła o 29 proc. Z kolei w przypadku maszyn do produkcji słodyczy odnotowano wprawdzie spadek popytu w porównaniu z 2007 r., jednak objętość eksportu, przy 37,2 milionach euro w okresie od stycznia do listopada 2008 r. jest wyższa od całkowitej wielkości eksportu w 2006 r. Niemcy są wciąż głównym dostawcą maszyn opakowaniowych i do produkcji słodyczy dla Rosji.

Vera Fritsche ze Związku Niemieckich Zakładów Produkcji Obrabiarek, Maszyny Spożywcze i Opakowaniowe podkreśla znaczenie rynku rosyjskiego: - Nawet jeśli obecny popyt jest nieco słabszy i niektóre projekty inwestycyjne przesunięte, to jednak zapotrzebowanie wciąż jest obecne, a zainteresowanie duże. Istnieją duże rosyjskie i międzynarodowe koncerny, które inwestują właśnie teraz. Niemieckie produkty cieszą się wysokim uznaniem ze względu na innowacyjną technikę i niezawodność. Na targach pogłębiano długoletnie kontakty biznesowe oraz nawiązywano nowe.

Optymistyczną ocenę podzielają wystawcy z Włoch. Ich wystąpienie na Upakovka/Upak Italia było, w porównaniu z rokiem ubiegłym, nawet jeszcze bardziej okazałe. To wyraźny znak, że rynek jest wciąż interesujący dla włoskich producentów, nawet jeśli czasy szybkiego wzrostu chwilowo minęły.

Annunziata Landi z włoskiego Instytutu Handlu Zagranicznego ICE wskazuje na duży potencjał popytu, który wciąż występuje w kraju i państwach sąsiadujących: - Włoskie firmy niezmiennie wierzą w tutejszy rynek słusznie zauważają dobre możliwości zbytu. Zainteresowanie odwiedzających podczas targów dowiodło, że dzięki dobrym, innowacyjnym produktom, można, nawet w niestabilnych czasach, zapewnić interesy na przyszłość. Jestem pewna, że włoskie firmy zaprezentują się w nadchodzącym roku na Upakovka/Upak Italia w podobnej liczbie – przyznaje Annunziata Landi.

Kolejna edycja targów Upakovka/Upak Italia odbędzie się na początku 2010 w Moskwie, znów równolegle z targami Interplastica.


brak
Biznes Start

A.S. Messe Consulting Sp. z o.o.

Wyłączny przedstawiciel na Polskę spółek targowych Messe Düsseldorf GbmH, Messe Düsseldorf Asia, Messe Düsseldorf China