Poliuretany usprawniają samochody

Poliuretany usprawniają samochody… Ponad dziesięcioprocentowy poziom wzrostu, to spodziewany wynik tegorocznej sprzedaży poliuretanów uzyskanej w Polsce przez koncern BASF. Dzięki tym tworzywom możliwa jest produkcja coraz bardziej wygodnych samochodów.

Sprzedaż poliuretanów na potrzeby rynku motoryzacyjnego stanowi jedną czwartą całości sprzedaży poliuretanów koncernu BASF. Część z nich produkowana jest w fabryce w Śremie. Po pianki te sięga się np. w deskach rozdzielczych, zagłówkach i podsufitkach. Cel jest prosty: to zmniejszenie ryzyka obrażeń pasażerów w razie wypadku.

Zastosowanie materiałów jest jednak dużo szersze.

Dla przykładu poliuretanowe elementy o nazwie Cellasto tłumią drgania podwozia. Te amortyzacyjne systemy stosuje zdecydowana większość producentów pojazdów. Inny produkt - pianka Elastoflex, używana jest z kolei w siedzeniach pojazdów osobowych, ciężarowych i autobusów przy obniżaniu ich masy i wysokości.


Jeszcze innym wyrobem z obszaru poliuretanów oferowanym przez BASF jest Elastoskin, czyli natryskowa powłoka nakładana na panele przyrządów i obicia drzwi. Przynosi ona wagę niższą nawet o 30 proc. względem tradycyjnych technologii wykańczania powierzchni. Pozwala to na uzyskanie zarówno wrażeń dotykowych, jak i miękkości, która spełnia bardzo rygorystyczne wymagania. Elastoskin precyzyjnie odtwarza kontury detali i wykazuje dużą odporność na starzenie się. Ważną zaletą tego tworzywa jest jego miękkość, uzyskana dzięki specjalnemu podkładowi - elastycznemu systemowi pianki poliuretanowej. Z podobnej pianki produkuje się lekkie, odporne na wysokie temperatury osłony silnika, które zmniejszają poziom hałasu.

Przykładem końcowych produktów, które uzyskuje się za sprawą używania najnowszych materiałów BASF jest choćby jednoczęściowe, samonośne siedzisko o duże niższej wadze niż ma to miejsce w tradycyjnych siedziskach. Fotele tego typu wykorzystuje się już m.in. w samochodach z serii Smart, które powstają w ramach współpracy BASF z firmą Daimler. Tradycyjne podgrzewanie fotela zastępowane jest przez tzw. e-włókniny. Chodzi tu o cienki materiał pokryty specjalnie przystosowanymi przewodzącymi powłokami.

Zastosowanie w fotelach miękkich pianek pozwala zmniejszyć wagę fotela, a jednocześnie, dzięki zastosowaniu różnych stref twardości, gwarantuje większą ergonomię. Wbudowany w fotel włókninowy materiał ultrachłonny zwiększa komfort korzystania z fotela dzięki pasywnej kontroli temperatury.

Czytaj więcej:
brak
 

Chemikalia, środki uszlachetniające, tworzywa sztuczne, poliuretany

Polska