Popyt na wysokowydajne przędze do zastosowań technicznych rośnie, przy czym jednym z głównych motorów jest produkcja opon. W tym kontekście Barmag, spółka zależna szwajcarskiej Grupy Oerlikon, rozbudowuje w Chinach zainstalowaną bazę systemów do wytwarzania poliestrowej przędzy HMLS (high-modulus low-shrinkage, wysoki moduł, niska kurczliwość). W ciągu najbliższych trzech miesięcy firma uruchomi trzy linie do przędzy HMLS, łącznie z 30 stanowiskami, u działających na rynku producentów przędzy technicznej w tym kraju. Rozbudowa mocy odzwierciedla zarówno rosnące znaczenie poliestrowych materiałów wzmacniających w oponach, jak i zwiększające się wolumeny produkcji lokalnych marek samochodowych w Chinach.
Nowe systemy HMLS dla chińskich producentów przędzy technicznej
Zgodnie z informacjami firmy, trzy linie do przędzy HMLS są instalowane u uznanych chińskich producentów przędz technicznych. Szczególnie istotne jest to, że dwóch z tych producentów HMLS wcześniej kupowało wyposażenie od konkurencyjnych dostawców. Zmiana dostawcy jest przypisywana aspektom procesowym zastosowanej technologii.
Dyrektor sprzedaży Oliver Lemke, który wraz z lokalnymi współpracownikami wspiera klientów w segmencie przędzy technicznej, wyjaśnia podstawy tej decyzji z perspektywy klientów - Przekonała ich nasza technologia procesowa, która gwarantuje ekonomiczną produkcję przędzy HMLS o najwyższej jakości. Wypowiedź podkreśla, że oprócz właściwości użytkowych przędzy, o decyzjach inwestycyjnych w nowe systemy przędzalnicze decydują również efektywność procesu i powtarzalność wyników.
Profil właściwości przędzy HMLS jest w głównej mierze kształtowany podczas procesu przędzenia i ciągnienia. Wysokie prędkości produkcyjne sprzyjają stabilnemu ułożeniu cząsteczek w poliesterowym polimerze tworzącym filament. Ta wewnętrzna struktura łańcuchów molekularnych jest kluczowym parametrem określającym stabilność wymiarową gotowej przędzy, która z kolei ma zasadnicze znaczenie dla jej funkcji materiału wzmacniającego w osnowie opony.
Właściwości materiałowe przędzy HMLS do wzmocnienia opon
Poliesterowe przędze HMLS są projektowane tak, aby łączyły wysoki moduł sprężystości, niską kurczliwość i dobrą odporność zmęczeniową. W zastosowaniach oponowych przędze te muszą w długim okresie eksploatacji wytrzymywać obciążenia mechaniczne, cykliczne odkształcenia i wahania temperatury przy zachowaniu geometrii. Opisany proces wytwarzania ma na celu uzyskanie struktury molekularnej, która spełnia te wymagania.
W praktyce przędza HMLS charakteryzuje się bardzo wysoką odpornością na rozrywanie, a jednocześnie dużą elastycznością, stabilnością temperaturową i stabilnością wymiarową. Takie właściwości umożliwiają jej zastosowanie jako materiału wzmacniającego w osnowie opony, gdzie w określonych segmentach zastępuje lub uzupełnia tradycyjny kord stalowy. Odpowiedni bilans sztywności, elastyczności i stabilności w warunkach pracy pozwala producentom opon projektować lżejsze konstrukcje bez pogorszenia trwałości.
Wzmocnione stabilną wymiarowo przędzą HMLS opony zachowują kształt nawet pod obciążeniem i w zmiennych temperaturach.
Kierunek: lżejsze opony i nowe koncepcje osnowy
Oczekiwania branży wskazują na dalszy wzrost zapotrzebowania na przędze HMLS w nadchodzących latach. Jednym z kluczowych czynników jest trend w kierunku lżejszych opon, napędzany wymaganiami dotyczącymi efektywności pojazdów oraz związanymi z tym regulacjami i oczekiwaniami rynku. Historycznie przędze poliestrowe o wysokim module typu HMLS były stosowane głównie w oponach wysokich prędkości, gdzie wymagana jest duża stabilność i odporność na odkształcenia przy podwyższonych prędkościach i temperaturach.
Obecnie profil właściwości przędz HMLS umożliwia także nowe konstrukcje osnowy w innych segmentach pojazdów. Zgodnie z przekazanymi informacjami, zastosowanie HMLS pozwala na zmianę konstrukcji osnowy opon do małych vanów z kordu stalowego na poliester. Taka zmiana może przyczynić się do redukcji masy konstrukcji opony przy zachowaniu wymaganej nośności i stabilności. Dla przemysłu tworzyw sztucznych i tekstyliów technicznych rozwój ten pokazuje, w jaki sposób ukierunkowane sterowanie strukturą polimeru i warunkami procesu może otwierać potencjał substytucji w zastosowaniach tradycyjnie zdominowanych przez wzmocnienia metaliczne.
Wzrost chińskiej motoryzacji napędza rozbudowę mocy HMLS
Poza czynnikami technicznymi istotną rolę w rozbudowie mocy produkcyjnych HMLS odgrywają uwarunkowania makroekonomiczne. Liczba rejestracji pojazdów na świecie systematycznie rośnie, a jednym z głównych rynków wzrostu są Chiny. Produkcja lokalnych marek samochodowych w Chinach znacząco wzrosła w ostatnich latach, co bezpośrednio wpływa na popyt na opony i ich komponenty.
Uruchamianie nowych linii do przędzy HMLS w Chinach jest więc ściśle powiązane ze ścieżką wzrostu krajowego przemysłu oponiarskiego i motoryzacyjnego. Zwiększając lokalne moce wytwórcze wysokowydajnego poliestrowego kordu oponowego, chińscy producenci przędzy technicznej pozycjonują się jako dostawcy zarówno dla krajowych, jak i międzynarodowych producentów opon. Dla dostawców wyposażenia, takich jak Barmag, otwiera to możliwości dalszego wdrażania wyspecjalizowanych technologii przędzalniczych dostosowanych do przędzy technicznej, szczególnie w regionach o wysokiej dynamice wzrostu w sektorze motoryzacyjnym.