Spółka Rafamet na rynku obrabiarek

Na rynku od kilku lat dostępny jest też prototyp nowej obrabiarki podtorowej lekkiej. Do tego czasu Rafamet dysponował w tym zakresie maszynami wykorzystywanymi przy ciężkich i średnich pojazdach o dopuszczalnym nacisku osi 30 ton oraz 16 ton. Obecnie oferta jest bogatsza o lekką obrabiarkę podtorową o nacisku osi 8 ton, która może być wykorzystywana w warsztatach tramwajowych. Jej zaletą są też małe gabaryty. Jest to o tyle istotne dla klientów, że w zajezdniach często nie ma miejsca na większą maszynę.

Innym przykładem maszyny budowanej z myślą o branży kolejowej jest obrabiarka karuzelowa KCM 140 N do toczenia samego koła. Pierwszy egzemplarz tej serii został zakupiony przez klienta z Litwy, następne dla kolei wenezuelskich, kolejne pracują w kraju. W planach jest budowa maszyny tego typu dla kontrahenta z Bułgarii.

Stworzenie tak szerokiej gamy tokarek do obróbki zestawów kołowych dla kolejnictwa wynika ze zróżnicowania potrzeb w obrębie tej branży. Maszyna podtorowa umożliwia obróbkę profilu koła bez konieczności wymontowania osi z pojazdu. Obrabiarka nadtorowa może zostać ustawiona w dowolnym miejscu, jednak do obróbki trzeba wymontować zestaw kołowy z pojazdu. Stanowi praktyczne rozwiązanie dla warsztatów naprawczych czy producentów zestawów kołowych.

Enter a title for the image

Kolejnym rodzajem są maszyny portalowe. Korpus obrabiarki ma kształt bramy. Umożliwia to ustawienie maszyny w linii technologicznej i podawanie zestawu kołowego do obróbki z jednej strony i odbieranie go z drugiej. Bez względu na rodzaj i typ, każda z obecnie produkowanych tokarek jest sterowana numerycznie. Tym samym stanowi indywidualne centrum obróbcze. Obrabiarki są w pełni zautomatyzowane, począwszy od zamocowania zestawu do obróbki, poprzez pomiar, dobór parametrów, samą obróbkę, pomiar po obróbce czy odmocowanie zestawu. Obecnie coraz częściej obrabiarka jest zamknięta w „kiosku”. Rola operatora jest więc bardziej ograniczona. Technolog programista przygotowuje program do realizacji całego cyklu obróbki.

W tej chwili do najważniejszych obrabiarek do obróbki zestawów kołowych dla branży kolejowej należą takie maszyny jak choćby UGL 80N.

Jest to lekka maszyna podtorowa z automatycznym pomiarem zestawu. Jest dwusuportową tokarką specjalną przeznaczoną głównie do obróbki profili kół zestawów lekkich pojazdów szynowych bez konieczności wymontowywania kół z pojazdu. Obrabiarka ustawiona jest poniżej szyn jezdnych, a przejazd pojazdu ponad nią umożliwiają szyny stałe i przesuwne, które łączą się z szynami hali produkcyjnej, tworząc przejezdny tor.

Inny flagowy produkt Rafametu to choćby obrabiarka UBE 150N. Jest ona dwusuportową tokarką specjalną przeznaczoną do obróbki profili kół zestawów kołowych pojazdów szynowych, w tym również o średnicach powyżej 1250 mm. Obrabiarka jest przystosowana do wtaczania i wytaczania obrabianych zestawów z jednej strony. Zasadniczym jej elementem są dwa suporty, które przy pomocy programu z układem sterowania numerycznego mierzą i toczą w cyklu automatycznym profile obydwu kół zestawu równocześnie.

Każdy suport wyposażony jest w imak nożowy, w którym zamocowany jest nóż do toczenia profilu oraz głowicę pomiarowa, zapewniającą automatyczny pomiar profilu kół przed i po skrawaniu. Obrabiarka posiada układ hydrauliki siłowej, który umożliwia realizację czynności zawartych w cyklu automatycznym. Cały proces obróbki oraz pomiarów sterowany i kontrolowany jest poprzez układ sterowania zbudowany w oparciu o jednostkę centralną układu sterowania numerycznego CNC.

Czytaj więcej:
Rynek 1086