Drukuj

Tworzywo R-PET w samochodach Toyoty

Tworzywo R-PET w samochodach Toyoty
Samochodowy koncern Toyota sięga po coraz to nowsze tworzywa sztuczne w produkcji swoich pojazdów.

Tym razem innowacje dosięgły wprowadzanego właśnie na rynek Lexusa CT, który jest pierwszym i jedynym w pełni hybrydowym pojazdem w segmencie aut kompaktowych klasy premium. Dzięki hybrydowemu zasilaniu zespół napędowy emituje zaledwie 89 g/km CO2.

Tworząc pakiet dynamiczny dla auta japoński producent sięgnął po tworzywo PET. Uczynił tak w celu wyprodukowania auta jeszcze bardziej ekologicznego. Niektóre większe elementy, jak np. boki i wykładzina oraz tapicerka przestrzeni bagażowej wykonano właśnie z tworzywa zawierającego 30 proc. PET na bazie roślinnej. Tworzywo gwarantuje ponadto ulepszone własności jeśli chodzi o wytrzymałość cieplną i trwałość w porównaniu z innymi materiałami, które dotychczas Toyota stosowała do produkcji tego rodzaju elementów.

Tworzywową nowością w omawianym samochodzie są również zestawy audio wyposażone w unikalne głośniki zaopatrzone w membrany wykonane z żywicy na bazie węgla drzewnego z bambusa. Membrany są tu formowane wtryskowo ze specjalnego tworzywa składającego się z węgla drzewnego, włókien bambusa i żywicy, a ich grubość wynosi zaledwie 0,2-0,3 mm. Są one o 10-15 proc. lżejsze niż konwencjonalne membrany głośnikowe, a jednocześnie o 20 proc. sztywniejsze. W rezultacie dźwięk jest czystszy i o bardziej naturalnym brzmieniu niż przy wykorzystaniu klasycznych membran wykonanych z żywicy.

Toyota Lexus CT 200