Z jakiego materiału wyprodukowane będą opakowania przyszłości?

Z kolei w segmencie pulpy papierowej i papieru mamy skrajnie różne perspektywy wzrostu. Przy globalnym wzroście popytu na pulpę papierową, nadal utrzymuje się globalna nadpodaż mocy produkcyjnych, co utrudnia generowanie odpowiednich marż. Sam papier zmaga się z wszechobecną globalizacją i odejściem od tradycyjnych drukowanych nośników informacji, przez co firmy muszą bardziej wnikliwie upatrywać nisz dla rozwoju. Bardzo dobrze powodzi się natomiast segmentowi papieru higienicznego, w którym popyt nie tylko stale rośnie, ale również nie wykazuje istotnych wahań cykli koniunkturalnych, przez co jego wzrost jest oceniany jednoznacznie pozytywnie.

Ogólne dobre perspektywy branży sprawiają, że sektor opakowań cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. Różnice w stopach zwrotu z zainwestowanego kapitału w poszczególnych segmentach są motorem zwiększonej aktywności w zakresie fuzji i przejęć.

Wojciech Kochański, Ekspert DNB Bank Polska w Biurze Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego, uważa że w krótkim terminie światowy rynek opakowań powinien rosnąć w tempie ok. 6% rocznie. Jednak wzrost ten będzie różny w zależności od materiału, z jakiego opakowanie jest wyprodukowane. Rynki kapitałowe spodziewają się największych wzrostów (9 -10% w skali roku) w opakowaniach z tworzyw sztucznych, mimo, że są one największym wyzwaniem dla środowiska naturalnego.

W swoim nowym raporcie DNB Bank Polska charakteryzuje krótko poszczególne subsegmenty i prognozuje ich wzrosty w 2018 r.:
  • Niewątpliwymi zaletami papieru jest to, że surowiec ten jest powszechnie dostępny, lekki, opakowania tanie w produkcji, a ponadto biodegradowalne i przyjazne dla środowiska. Dodatkowo nadają się dobrze dla celów marketingowych; dzięki szerokim możliwościom nadruku oraz są idealne jako opakowania zbiorcze przeznaczone do transportu dóbr. Prognozowany wzrost sektora w 2018 roku to 2%.
  • Szkło z kolei ma to wszystko to, czego brakuje opakowaniom z papieru – doskonałe właściwości do przechowywania żywności i napojów (jest sterylne i nie chłonie wilgoci), dodatkowo podobnie jak papier w 100% podlega recyklingowi. Prognozowane wzrosty w roku 2018 w sektorze opakowań szklanych szacujemy na 3%.
  • Metal wydaje się kompromisem pomiędzy papierem i szkłem. Niestety wiążą się z tym wyższe koszty wytworzenia opakowania, nie jest tak plastyczny jak np. tworzywo sztuczne i w niektórych przypadkach może dochodzić do przenikania substancji aktywnych do wewnątrz opakowania. Mimo swoich wad, opakowania metalowe powinny rosnąć ok. 5% w skali roku.
  • Na koniec wydawałoby się materiał idealny - tworzywo sztuczne. Jest lekkie, wytrzymałe, sterylne, nadaje się do przechowywania żywności długoterminowo. Minusem jest ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. Tworzywo sztuczne nie jest biodegradowalne, stanowi odpad zanieczyszczający środowisko, a jego recykling jest trudny i kosztowny. Mimo to, prognozy wzrostu w tym subsegmencie są, zdaniem DNB, najwyższe, tj. 9 - 10% w skali roku.

- Wydaje się więc, że materiałem, który jest najbliższy ideału, jeśli chodzi o ekonomiczno-praktyczne zastosowanie są opakowania z tworzyw sztucznych. Poza wymienionymi powyżej zaletami pozwalają one również na produkcję przezroczystych opakowań (pożądana cecha i wyraźnie rosnący obecnie trend), jak również bardzo dobrze sprawdzają się w transporcie. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę fakt, że średni czas rozkładu plastikowej butelki to nawet 450 lat, recykling takich opakowań staje się poważnym wyzwaniem i głównym ryzykiem dla rozwoju tego segmentu. Przykładowo, Francja wprowadziła prawo mówiące o tym, że do 2020 roku jednorazowe talerze i sztućce powinny być wyprodukowane wyłącznie z biodegradowalnych materiałów. Unia Europejska planuje w ciągu 15 lat ograniczyć liczbę jednorazowych reklamówek o 80%. Czy oznacza to chęć całkowitego wyeliminowania tworzyw sztucznych? Na ten moment jest to mocno wątpliwe. Na pewno duży nacisk będzie kładziony na produkcję bioplastików i ograniczanie emisji szkodliwych substancji do środowiska przez producentów sztucznych opakowań - dodaje Wojciech Kochański.

Źródło: DNB Bank Polska
Zdjęcie: Designed by Freepik

Czytaj więcej:
Analiza 393
Opinie 88