Drukuj

Zdobienie opakowań

W przypadku standardowych pojemników efektywne zdobienia mogą odegrać istotną rolę w tworzeniu wizerunku marki i jej maksymalnym wyeksponowaniu w punktach sprzedaży - pisze Mark Seddon, dyrektor generalny ds. sprzedaży w koncernie RPC.

Techniki zdobienia tworzywowych wiaderek i pojemników na farbę są obecnie tak zaawansowane i zróżnicowane, że istnieją niemal nieograniczone możliwości osiągnięcia różnych efektów spełniających określone wymagania marki i cele marketingowe. Trudność polega na znalezieniu najodpowiedniejszego rozwiązania dla określonych potrzeb.

Jak to zrobić?

Odpowiedź jest krótka: należy zwrócić się do ekspertów. Najpopularniejszym rodzajem zdobienia pozostaje obecnie drukowanie techniką suchego offsetu bezpośrednio na pojemnikach. Najnowsze zaawansowane drukarki umożliwiają tworzenie i drukowanie z dużą szybkością złożonych, kolorowych wzorów.

Suchy offset jest idealny dla masowych produktów, w dużej części także dlatego, że pozwala na elastyczne tworzenie nowych projektów. Bardzo często, gdy terminy naglą, projekt można przygotować w ciągu jednego ranka i kilka dni później mieć już gotowe płyty drukarskie. Jest to doskonałe rozwiązanie na przykład do tworzenia krótkookresowych opakowań promocyjnych.

Popularne są nadal etykiety samoprzylepne. Przede wszystkim oferują one szereg różnych materiałów i wykończeń, które można wykorzystać do stworzenia opakowania wyróżniającego się w punkcie sprzedaży. Wstępnie zadrukowane etykiety pozwalają na tworzenie jeszcze ambitniejszych i bardziej złożonych projektów, a ponadto są odpowiednim rozwiązaniem dla produktów wymagających dużej ilości informacji tekstowych, ponieważ zapewniają wyraźne odwzorowanie małych czcionek.

Możliwość zawarcia dużej ilości informacji o produkcie jest także głównym powodem wzrostu popularności etykietowania w formie (IML). Dużą zaletą tej technologii jest w szczególności to, że pozwala ona na zdobienie całej powierzchni pojemnika - w efekcie wydaje się, że nadruk jest prowadzony bezpośrednio na powierzchni pojemnika. Pozwala to na umieszczenie na opakowaniu obszernych informacji bez ograniczeń dla projektu i grafiki etykiet, tak że w żaden sposób nie wpływa to negatywnie na ostateczny wygląd i ogólny efekt opakowania na półce.

Jedynym czynnikiem ograniczającym wybór spośród tych technik zdobniczych jest w zasadzie tylko wielkość. Etykietowanie w formie jest odpowiednie dla pojemników o wielkości do 10 lub 12,5 litra, natomiast etykiety samoprzylepne i drukowanie bezpośrednie można zastosować także na większych opakowaniach.

W innych obszarach wyraźnie widać, że granice stale się zacierają. Na przykład etykiety samoprzylepne oferują obecnie szerszy wybór materiałów do zadruku, ale jednocześnie wciąż wprowadzane są nowe materiały do etykietowania w formie. Chociaż etykietowanie w formie postrzegane jest zwykle jako bardziej kosztowne i dlatego odpowiednie dla segmentów i marek ekskluzywnych, to różnice w kosztach zaczynają teraz maleć.

Jednoetapowy proces etykietowania w formie, w którym produkcja i zdobienie pojemnika przebiegają jednocześnie w jednej operacji, oferuje większą szybkość i elastyczność. Dla przykładu w zakładach RPC Oakham stworzono system dedykowanych pras drukarskich do pojemników różnych wielkości, który zapewnia nam maksymalną elastyczność także w technologii druku offsetowego.

Jednocześnie stale należy dążyć do tego, aby skrócić czas procesów projektowania i tworzenia etykiet w technologii IML i jeszcze bardziej ograniczyć wszelkie przestoje związane ze zmianą etykiet. Dokonanie wyboru właściwego rodzaju zdobienia może mieć podstawowe znaczenie dla sukcesu marki. Nie ma dobrych i złych odpowiedzi, ale porada specjalisty może pomóc w podjęciu decyzji opartej o rzetelne informacje. A co najważniejsze, należy zadbać o to, aby wybrane rozwiązanie zapewniało wysoką jakość i pomagało w osiągnięciu wytyczonych dla marki celów.

Czytaj więcej: Opakowania 987 Innowacje 248