Drukuj

Złe wieści z europejskiego rynku opakowań szklanych

Europejskim producentom opakowań szklanych zarzuca się o monopolizm. Z kolei w Wielkiej Brytanii odnotowano deficyt na przezroczyste opakowania szklane.

Werner Langen, członek Parlamentu Europejskiego z Niemiec wezwał brukselską komisję do tego, by zaczęła zbierać dowody świadczące o zmowie europejskich producentów opakowań szklanych. W swoim wystąpieniu poinformował o trudnościach, będących udziałem większości europejskich producentów wina i innych alkoholi wynikających z wysokich kosztów opakowań szklanych.

Jak przekonywał w ostatnich latach średni koszt szklanego opakowania do wina wzrósł o ponad jedną trzecią. Jego zdaniem bierze się to stąd, że na europejskim rynku szklanych butelek istnieje monopol trzech producentów, zajmujących się bezprawnym podnoszeniem cen.

Jakie to trzy firmy byłyby zamieszane w tego rodzaju zmowę. Eurodeputowany wskazał na trzy liczące się podmioty, operujące także w Polsce. Chodzi o amerykański koncern Owens-Illinois, francuską spółkę Saint Gobain, a także irlandzki Ardach Glass, który w 2007 r objął kontrolę na dużym brytyjskim producentem opakowań szklanych dla żywności czyli koncernem Rexam. Ardach Glass jest też właścicielem hut w Polsce.

Już w sierpniu 2006 r. Komisja Europejska przeprowadzała badania nad zasadnością ostrego zwiększenia cen opakowań szklanych do żywności, ale podejrzenia się nie sprawdziły. Teraz jednak zdaniem niemieckiego eurodeputowanego powinna to zrobić raz jeszcze, bo pojawiły się kolejne okoliczności świadczące o tym, że zasada swobodnej konkurencji jest powqżnie zagrożona.

Zupełnie inne wiadomości, będące niejako w sprzeczności z powyższymi, odnośnie opakowań szklanych napływają za to z Wielkiej Brytanii. Oto jak pokazują tamtejsze szacunki odnotowano tam deficyt na przezroczyste opakowania szklane. W związku z zastojem w popycie na wino w Europie, wielu producentów tego alkoholu nieoczekiwanie zetknęło się z problemem braku przezroczystych opakowań szklanych.

W warunkach deficytu na butelki do wina wytwarzane z przezroczystego szkła, jedna z wiodących sieci supermarketów w Wielkiej Brytanii - Waitrose podjęła nawet decyzję rozlewania firmowego, francuskiego różowego wina w butelki koloru zielonego. Dyrektor Brytyjskiego Stowarzyszenia Dostawców Opakowań Szklanych do Produktów Spożywczych James Krokson stwierdził, że kryzys dotknie najbardziej drobnych producentów wina, natomiast wielcy producenci jego skutków właściwie nie odczują.