Drukuj

9thCEEPET - konferencja o rynku PET w Europie Środkowej i Wschodniej

Prezentacje i dyskusje na temat najnowszych trendów pojawiających się na środowoeuropejskim rynku PET, prognozy dotyczące rozwoju tego rynku, omówienie najciekawszych rozwiązań pojawiających się w ostatnim czasie - to główne zagadnienie niedawnej, dwudniowej międzynarodowej konferencji CEE PET, która na początku czerwca odbyła się w Warszawie. Medialnym partnerem wydarzenia był serwis Plastech.pl.

Podczas spotkania, które odbyło się w warszawskim Hotelu Intercontinental pojawiło się ponad 100 gości z całego świata, działających na co dzień w branży PET. Byli to zarówno producenci dodatków do surowców, jak też przetwórcy PET, producenci maszyn do preform, recyklingu i opakowań. W trakcie dwudniowych obrad pokazano kilkanaście prezentacji tematycznych. Miały one wyczerpać wszystko to, co w tej chwili wpływa na rozwój i kształt międzynarodowego rynku PET.

Za jedną z pierwszych prelekcji odpowiadał Antonello Ciotti, Global Sales Director PET/PTA z włoskiej firmy Equipolymers. Omówił ewolucję jaką przechodzi w tej chwili europejski rynek PET. Wymienił 11 europejskich producentów tego tworzywa. Ich roczne zdolności wytwórcze to 3,35 mln ton. W najbliższym okresie produkcja będzie wzrastać o kilka procent rocznie.

O przyszłości europejskiego PET mówił też Andrew Noone, Managing Director w firmie PCI - PET Packaging Resin & Recycling. W jego opinii rynek PET w naszej części Europy dopiero się kształtuje i jest w fazie wczesnego rozwoju. Tym samym więc nie odgrywa jeszcze kluczowej roli. Konsumpcja PET w Europie Środkowej i Wschodniej wzrosła jednak w ciągu ostatnich kilku lat o 25 proc. w skali roku i wynosi w tej chwili ok. 1 mln ton, podczas gdy dziewięć lat temu było to ledwo 200 tys. ton. Noone skupił się też na potencjale azjatyckich producentów PET.

Ciekawa była prezentacja Fina Pekki Heikkila, menadżera z Huhtamaki, który przedstawił problem zapotrzebowania na coraz bardziej ekologiczne opakowania. Skupił się on na coraz mocniej wzrastającym znaczeniu RPET, czyli PET pochodzącego z recyklingu. Jego zdaniem będzie to jeden z wyznaczników kształtujących rynek PET w niedalekiej przyszłości.

Z ekologią po części związane było też wystąpienie Dragana Ristica z firmy EnergoPet. Objaśniał on sposoby oszczędzania energii podczas procesów związanych z produkcją preform PET.