Drukuj

Amorficzne tworzywa w motoryzacji

Amorficzne tworzywa w motoryzacji
Spółka Styrolution ogłosiła nowe zastosowanie tworzywa ASA w aplikacjach samochodowych. Oznacza to zastąpienie tworzyw akrylowych wyróżniającym się wysokim połyskiem modyfikowanym tworzywem SAN.

Styrolution, to przedsiębiorstwo powstałe w wyniku joint venture zawiązanego przez BASF oraz Ineos. Specjalizuje się w produkcji tworzyw styrenowych. Najnowszym osiągnięciem firmy jest wyprodukowanie i wdrożenie do seryjnego użytku tworzywa o nazwie handlowej Luran HH 120.

To istotne dokonanie, gdyż do tej pory amorficzne tworzywa sztuczne były w segmencie motoryzacyjnym praktycznie nieznane. Pierwszym producentem samochodów, który po nie sięgnął jest Skoda. Wykorzysta je do skonstruowania elementów zewnętrznej obudowy swoich aut.

Luran to modyfikowane tworzywo SAN, które posiada zalety typowego kopolimeru styrenu i akrylonitrylu. Ponadto jest wzbogacone o właściwości umożliwiające lepszą odporność na warunki atmosferyczne.

Nowe tworzywo jest też szczególnie odporne na działanie wysokich temperatur (HH: high heat) oraz łączy niezwykły połysk powierzchni, głębię koloru, odporność na zarysowania i wysoką sztywność z odpornością na działanie wysokich temperatur; z tego względu nadaje się do produkcji dekoracyjnych osłon do zastosowań wewnętrznych i zewnętrznych, przede wszystkim w wariancie czarnym na wysoki połysk.

W porównaniu do używanych dotychczas tworzyw PMMA nowy polimer Stuyrolution gwarantuje także bardzo wysoka temperaturę mięknienia tworzyw sztucznych (120 st. C wg Vicata).