Cztery zasady zarządzania danymi w chmurze

Cztery zasady zarządzania…

Statystyki Komisji Europejskiej dowodzą, że ponad połowa przedsiębiorstw w UE korzysta już z zaawansowanych usług chmurowych w obszarze aplikacji finansowych i księgowych, narzędzi do zarządzania kontaktami z klientem (CRM) lub aplikacji biznesowych.

W 2018 r. przetwarzanie w chmurze po raz pierwszy w swojej historii wkroczyło w fazę początku stabilizacji oczekiwań (ang. "Slope of Enlightenment”) na słynnym wykresie Gartner Hype Cycle, który przedstawia kolejne etapy dojrzewania technologii. To punkt zwrotny - chmura przestała być technologią, o której dyrektorzy oraz menedżerowie działów IT rozmawiają, ale niekoniecznie wdrażają, i stała się obowiązkowym "wyposażeniem" każdego przedsiębiorstwa cyfrowego. 

Jednocześnie na wykresie Gartner Hype Cycle dla zarządzania danymi można znaleźć mnóstwo technologii o różnych stopniach zrozumienia, istotności i wagi. Na początkowym etapie, reprezentującym pojawienie się innowacyjnej technologii (ang. "Innovation Trigger"), znajdują się metodyka DataOps i zarządzanie danymi w oparciu o uczenie maszynowe. Integracja danych i archiwizacja informacji zbliżają się natomiast do etapu osiągnięcia pełnej dojrzałości rynkowej (ang. "Plateau of Productivity"). Chmura szybko staje się więc uznanym standardem branżowym dla nowoczesnych infrastruktur informatycznych, a zarządzanie danymi błyskawicznie nabiera znaczenia dla firm.

Przedsiębiorstwa zaczynają również znacznie lepiej rozumieć swoje dane. Możliwość uzyskania dostępu do właściwych danych we właściwym czasie i odzyskania ich w przypadku utraty lub uszkodzenia może decydować o sukcesie firmy. 

Wprowadzenie zarządzania danymi w chmurze

Dzięki zarządzaniu danymi w chmurze, które jest integralną częścią inteligentnego zarządzania danymi, dane są dostępne w całej firmie, zarządzane i kontrolowane centralnie oraz zlokalizowane tam, gdzie dostarczą największą wartość dla organizacji. We współczesnej, opartej na danych gospodarce cyfrowej przedsiębiorstwa każdego typu i każdej wielkości muszą być w stanie zarządzać danymi w środowiskach wielochmurowych i zadbać o ochronę danych niezależnie od ich lokalizacji. Utrzymanie nieprzerwanej dostępności danych jest kluczem do umożliwienia pracownikom natychmiastowego reagowania w odpowiedni sposób na ważne zdarzenia w dowolnym miejscu infrastruktury korporacyjnej. 

Raport "Veeam Cloud Data Management Report" na rok 2019, przygotowany na podstawie badania, w ramach którego ankietowano ponad 1500 liderów firm IT z całego świata, wykazał, że prawie połowa (44 proc.) z nich uważa zarządzanie danymi za istotny element sukcesu ich przedsiębiorstw w ciągu najbliższych dwóch lat. Firmy, które wykorzystują zarządzanie danymi w najbardziej inteligentny sposób, mają cztery cechy wspólne biznesu: chmurę, zaufanie, kompetencje oraz kulturę. 

Skalowalność w oparciu o chmurę

Statystyki Komisji Europejskiej dowodzą, że ponad połowa przedsiębiorstw w UE korzysta już z zaawansowanych usług chmurowych w obszarze aplikacji finansowych i księgowych, narzędzi do zarządzania kontaktami z klientem (CRM) lub aplikacji biznesowych. Odsetek ten może tylko wzrastać, ponieważ dostawcy rozwiązań chmurowych działający na olbrzymią skalę (tzw. hyperscalers) wciąż wzbogacają swoje oferty o usługi o wartości dodanej, co pozwala klientom wykorzystać sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe, analizy wielkich zbiorów danych oraz wyszukiwanie głosem i obrazem do wydobywania z posiadanych danych większej wartości biznesowej.

Potwierdzeniem tego spostrzeżenia są oczekiwania prawie trzech czwartych (72 proc.) przedsiębiorstw liczących na to, że zarządzanie danymi w chmurze umożliwi im inteligentniejsze wykorzystanie danych w całej firmie. Szefowie przedsiębiorstw oczekują, że zarządzanie danymi przyniesie im takie korzyści, jak wzrost produktywności, utrzymanie stabilności firmy oraz poprawa zdolności prognozowania i podejmowania lepszych decyzji w oparciu o większą ilość informacji. Większość stwierdziła, że korzysta z oprogramowania jako usługi, SaaS (77 proc), a jako trzy najważniejsze przyczyny wyboru tego modelu wymieniano niezawodność, elastyczność i bezpieczeństwo danych.

Inwestowanie z poczuciem pewności

Z uwagi na nacisk, jaki przedsiębiorstwa cyfrowe kładą na swoją infrastrukturę informatyczną, dyrektorzy ds. IT muszą mieć pewność, że są w stanie pomóc firmie w utrzymaniu zdolności reagowania, dostępności i przewagi. Incydenty takie jak przerwy w pracy systemów mogą obniżyć poczucie pewności, zahamować przyszłe innowacje i zmniejszyć zaufanie ze strony klientów. Prawie trzy czwarte (73 proc.) przedsiębiorstw nie jest w stanie zaspokoić potrzeb użytkowników w zakresie nieprzerwanego dostępu do aplikacji i danych. Może to częściowo wyjaśniać, dlaczego tylko 25 proc. szefów przedsiębiorstw stwierdziło, że są w pełni przekonani co do swoich możliwości sprostania wyzwaniom cyfrowym stojącym na ich drodze.

Oprócz inwestowania w solidne, skalowalne i elastyczne rozwiązania do realizacji zadań o znaczeniu krytycznym, takich jak tworzenie kopii zapasowych, usuwanie skutków awarii i ochrona danych, przedsiębiorstwa potrzebują odpowiednich umiejętności i kwalifikacji w obszarze zarządzania swoimi zasobami danych. Właśnie dlatego szefowie przedsiębiorstw stwierdzili, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy wydadzą średnio 41 mln USD na wdrażanie technologii ukierunkowanych na rozwój funkcji inteligentnych w firmie.