Etykiety inteligentne podbijają rynek

Etykiety są także instrumentem kontrolnym dla handlu i powiązanych firm logistycznych. W niektórych krajach, np. w USA, są one ustawowo zobligowane do umożliwienia śledzenia jakości chłodzonych produktów spożywczych w całym łańcuchu dostaw.

Warto jeszcze prześledzić jak w tego typu etykietach inteligentnych funkcjonuje mechanizm odpowiedzialny za zmianę barwy?

Otóż zakres temperatury, w którym zmienia się barwa nadrukowanej farby, jest określany indywidualnie poprzez jej skład. W tym celu pigmenty są tak kalibrowane, że w określonych temperaturach zmieniają swoją strukturę chemiczną i tym samym odbijają światło w innym kolorze - ciemniejszym lub jaśniejszym.

Obecnie istnieją farby dla dwóch zakresów temperatur: pierwsza od zera do 4 st. C dla produktów mięsnych, mleczarskich i chłodzonych dań gotowych, które mają okres przydatności do spożycia od 4 do 14 dni. Druga, z zakresem temperatury od 5 st. C, dla produktów mięsnych i rybnych, które mogą być przechowywane do pięciu dni.

Etykiety wykonywane są najczęściej w technologii fleksodruku wodnego lub fleksodruku UV. Konwencjonalny druk offsetowy jest mniej przydatny, ponieważ etykiety inteligentne wymagają grubszej warstwy farby. Wynika to z faktu, że cząsteczki pimentu otoczone są ochronną mikrokapsułką i tym samym są większe niż "normalne" cząsteczki. Można jednak mieć pewność, że za kilka lat, dzięki nanotechnologii, takie farby będą możliwe do użycia także w druku offsetowym.
Gdzie jeszcze można zastosować inteligentne etykiety?

Oprócz branży spożywczej inteligentne etykiety sprawdzają się przy opakowaniach, w których zawartość jest przechowywana i sprzedawana w zdefiniowanej atmosferze. Tu używa się takich pigmentów jak np. nanocząsteczki srebra. Reagują one z gazami, które powstają w procesie gnilnym. Przykładem są choćby ryby. Jeżeli się psują powstaje siarkowodór. Nanocząsteczki srebra reagują z siarkowodorem i powstaje siarczek srebra, który zmienia barwę.

Także we wszelkich zastosowaniach nastawionych przede wszystkim na marketing , a nie tylko na funkcjonalność etykiety inteligentne znajdują uznanie. Nadają się do tego bardzo dobrze etykiety drukowane farbą termoczułą. Pokazuje ona, czy np. wino lub piwo, ma właściwą temperaturę do serwowania.

Etykiety te są szeroko rozpowszechnione na butelkach piwa. Używane są także na drinkach alkoholowych w barach i dyskotekach. Przy określonej temperaturze rozjaśnia się widocznie logo produktu. Farby termoczułe są rewersyjne. Oznacza to, że mogą ciągle zmieniać barwę, na przykład z niebieskiej na czerwoną i z powrotem na niebieską. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie.

Czytaj więcej:
Etykiety 154
Rynek 1088

Reportaże

Forum