Drukuj

Greenpeace zarzuca Coca-Coli brak zaangażowania w recykling

Greenpeace zarzuca Coca-Coli brak zaangażowania w recykling
Fundacja Greenpeace, organizacja ekologiczna założona w roku 1971 w Vancouver w Kanadzie, opublikowała raport "The case against Coca-Cola". Informuje w nim m. in. o nierealizowaniu przez producenta napojów założeń dotyczących zwiększenia poziomu recyklingu tworzyw sztucznych. Ponadto Greenpeace zarzuca w raporcie, że Coca-Cola ​​nie ujawnia kluczowych informacji o tym ile odpadów wytwarza i że nie realizuje polityki zrównoważonego rozwoju.

Według Greenpeace, Coca-Cola wytwarza co roku ponad 100 mld butelek plastikowych. Firma zadeklarowała, iż w roku 2015 uda się jej wyprodukować 25% butelek z surowców odnawialnych bądź pochodzących z recyklingu. Osiągnięty jednak wynik nieznacznie tylko przekroczył poziom 12%, przy czym ilość opakowań wyprodukowanych z recyklatów wyniosła nieco ponad 7%. Planowano też, aby najpóźniej w roku 2020, recyklingowi podlegało nie mniej niż 75% opakowań wyprodukowanych przez Coca-Colę i sprzedawanych w krajach rozwiniętych. Obserwując jednak spadek tego wskaźnika w latach 2013 - 2015, wydaje się że firma wycofała się z realizacji swoich założeń.

Greenpeace w swoim raporcie apeluje do Coca-Coli, jako największego światowego producenta napojów bezalkoholowych, aby koncern wziął odpowiedzialność za odpady z tworzyw sztucznych znajdujące się w wyrzucanych opakowaniach. Ekolodzy wzywają firmę do wycofania się z produkcji jednorazowych butelek plastikowych i podjęcia następujących działań: nadania rangi priorytetowej produkcji opakowań wielokrotnego użytku oraz rozwijania łańcucha dostaw opartego na opakowaniach zdatnych do ponownego użycia. Raport wspomina też, że Coca-Cola musi zapewnić iż pozostałe opakowania z tworzyw sztucznych są wykonane w 100% z materiałów pochodzących z recyklingu, bądź z surowców nadających się do kompostowania lub powtórnego przetworzenia.

Ponadto Greenpeace domaga się udostępnienia przez Coca-Colę informacji na temat rodzajów i ilości tworzyw sztucznych wykorzystywanych do produkcji opakowań. Dane te pozwoliłyby zmierzyć postępy w osiąganiu celów polityki zrównoważonego rozwoju.

Louisa Cassons, organizująca kampanie ekologiczne dla Greenpeace, twierdzi że Coca-Cola zamiast inwestować w materiały wielokrotnego użytku, w ciągu ostatniej dekady zwiększyła produkcję plastikowych butelek jednorazowego użytku.

- Szanujemy prawo organizacji do protestów pokojowych, ale jesteśmy rozczarowani raportem Greenpeace UK, tym bardziej że konsultowaliśmy z ekologami naszą strategię zrównoważonego rozwoju, którą zostanie opublikowana latem tego roku - poinformował w swoim oświadczeniu rzecznik prasowy brytyjskiej filii Coca-Coli.

Raport Greenpeace zauważa, iż w ostatnim dziesięcioleciu coraz więcej firm przestawia się na produkcję opakowań pochodzących w 100% z tworzyw poddanych procesowi recyklingu. W 2007 r. firma Suntory's Ribena stała się pierwszą marką napojów bezalkoholowych w Wielkiej Brytanii, której opakowania w pełni pochodziły z recyklingu. W 2009 roku jej śladem podążyła kanadyjska Naya Natural Spring Water, a w 2011 PepsiCo rozpoczęła sprzedaż napoju 7UP w butelkach "EcoGreen", wykonanych z tworzywa PET w 100% poddanego recyklingowi. Coca-Cola w tym czasie zredukowała zawartość tworzyw z recyklingu w produkowanych przez siebie opakowaniach powołując się na obawy związane z zapewnieniem najwyższej jakości swoim produktom.

W celu zwrócenia uwagi opinii publicznej na swój raport, Greenpeace ustawił przed brytyjską siedzibą Coca-Coli rzeźbę wykonaną z 2,5 tony odpadów z tworzywa sztucznego. Instalacja "Plasticide" przedstawia rodzinny piknik na plaży zanieczyszczonej odpadami z tworzyw sztucznych. Odpady te zostały zebrane przez aktywistów Greenpeace u wybrzeży Wysp Kanaryjskich. Autorem rzeźby jest Jason deCaires Taylor, twórca podwodnego muzeum w Cancun w Meksyku.

Greenpeace sculpture



Greenpeace sculpture 2


Jacek Leszczyński

Zdjęcia
David Mirzoeff/Greenpeace