Drukuj

Mazda dzięki tworzywom zmniejsza wagę zderzaków

Mazda dzięki tworzywom zmniejsza wagę zderzaków
Koncern Mazda rozwija zastosowanie nowych surowców przeznaczonych do tworzenia zewnętrznego wyposażenia swoich pojazdów. Powstające detale cechują się taką samą sztywnością jak elementy wykonane z konwencjonalnych tworzyw, ale są przy tym znacząco lżejsze.

Nowe surowce Mazdy opracowywane są we współpracy z miejscowym przedsiębiorstwem Japan Polypropylene Corporation. To mieszanina polipropylenu i kauczuku. Powstają one z myślą o produkcji 20 proc. lżejszych i cieńszych zderzaków umieszczanych zarówno z przodu jak i z tyłu pojazdu. Te 20 proc. to dokładnie 4,8 kg. Ich zastosowanie to część strategii SKYACTIV, mającej na celu zrzucenie jak największej liczby kilogramów i osiągnięcie wysokiej sztywności konstrukcji.

Zredukowana grubość zderzaków pozwoliła także na osiągnięcie krótszego czasu chłodzenia przy formowaniu, a za sprawą użycia technologii CAE płynność materiału żywicznego również została odpowiednio zoptymalizowana. W konsekwencji czas formowania zderzaka, wynoszący poprzednio 60 sekund, został skrócony o połowę, co doprowadziło do znacznego zmniejszenia zużycia energii w procesie produkcyjnym.

Lżejsze zderzaki będą wprowadzane w samochodach z serii Mazda CX-5 SUV, które pojawią się na rynku już tej wiosny. Także kolejne serie pojazdów będą w nie wyposażone.

Czytaj więcej: Motoryzacja 212