
Polski Pakt Plastikowy ogłosił 9 października 2025 r. wizję i cele do 2030 roku, ukierunkowane na mobilizację biznesu i skalowanie rozwiązań służących zamykaniu obiegu opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku. Inicjatywa, działająca od pięciu lat, podkreśla konieczność ściślejszej współpracy z nauką oraz budowania nowych partnerstw, co stanowi odpowiedź na zmiany w otoczeniu legislacyjnym, rosnące oczekiwania konsumentów oraz wdrażane systemy, w tym system kaucyjny. Na tle wciąż niewdrożonej rozszerzonej odpowiedzialności producentów członkowie Paktu zapowiadają kontynuację misji i rozbudowę platformy współpracy. Podczas konferencji „Opakowania 2030. Legislacja nowe rozwiązania – partnerstwo” przedstawiono trzy filary działań na kolejne lata, obejmujące redukcję wykorzystania pierwotnych tworzyw, zwiększenie cyrkulacji materiałów oraz mobilizację rynku poprzez wzmocnione relacje B2B i współpracę z instytucjami naukowymi. Zapowiedziano również nowe projekty badawcze oraz poszerzenie grona organizacji współpracujących w ramach Paktu.
Trzy filary: redukcja, cyrkulacja, mobilizacja
Założenia do 2030 r. oparto na trzech obszarach. Pierwszy to redukcja, w ramach której członkowie Paktu będą dążyć do obniżenia o 20 procent wykorzystania pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek. Planowane działania obejmują bezpośrednią eliminację wybranych zastosowań, substytucję materiałową, rozwój opakowań wielokrotnego użytku, ekoprojektowanie oraz zwiększanie udziału recyklatów.
Drugi filar to cyrkulacja materiałów. Organizacje zrzeszone w Pakcie zapowiadają działania na rzecz podniesienia efektywności systemów zbiórki, sortowania i recyklingu, co ma przełożyć się na dostępność wysokiej jakości recyklatów oraz wdrażanie rozwiązań dla opakowań problematycznych.
Trzecim obszarem jest mobilizacja, rozumiana jako zacieśnienie współpracy B2B i rozwój relacji z instytucjami naukowymi. Efektem ma być wzrost jakości i skuteczności edukacji konsumenckiej w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym w opakowaniach. – Nasze nowe cele są odpowiedzią na zmieniający się krajobraz legislacyjny. Chcemy być wsparciem dla firm, w przygotowaniu do tej legislacji, tworząc rozwiązania, które pozwolą na konkurencyjne wdrażanie kroków dobrych i z perspektywy biznesu, i środowiska, jeśli chodzi o zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych – mówi Małgorzata Greszta, partnerka zarządzająca CSR Consulting, współzałożycielka Polskiego Paktu Plastikowego. Przypomniano, że globalna sieć Paktów Plastikowych, koordynowana przez Fundację Ellen MacArthur, na pięć lat przed horyzontem realizacji Agendy 2030 odświeża strategie i cele, a Polski Pakt Plastikowy nadawał ton ich wypracowaniu.
Nowe partnerstwa i badania
Zaprezentowane cele wsparto zapowiedzią partnerstw z sektorem nauki i biznesu. Ogłoszono rozpoczęcie współpracy ze Szkołą Główną Handlową oraz start programu badawczego dotyczącego motywacji konsumentów. Poinformowano także o wzmocnieniu współpracy z Instytutem Badawczym Opakowań – Łukasiewicz Łódzki Instytut Badawczy, ukierunkowanej na opracowywanie nowych rozwiązań i pomiar wpływu opakowań wielokrotnego użytku.
Do Paktu dołączyli nowi członkowie. – Głos sieci handlowych zrzeszonych w Pakcie ma realne przełożenie na działania producentów i dostawców. Dlatego cieszymy się, że ich grono powiększyło się o Netto Polska, które cechuje się wysokimi ambicjami w obszarze środowiskowym. Dołącza do nas również Vytal Polska, start-up, którego doświadczenia rynkowe pozwolą nam pogłębić ekspertyzę w zakresie redukcji opakowań poprzez ich ponowne użycie w gastronomii – wyjaśnia Anna Rachwał, koordynatorka ds. budowania relacji w Polskim Pakcie Plastikowym. Trzecią organizacją, która przystąpiła do Paktu, jest GS1 Polska, wspierająca firmy m.in. w przygotowaniu do wdrożenia paszportu cyfrowego produktów. Jak poinformowano, trwają rozmowy o dołączeniu kolejnych firm.
– Chcemy aktywnie przygotować się do nadchodzących zmian legislacyjnych, korzystając z wiedzy i doświadczeń partnerów z całego łańcucha wartości. Współpraca w ramach Paktu umożliwia nam wymianę najlepszych praktyk i wspólne wypracowywanie rozwiązań, które przyczynią się do przechodzenia na gospodarkę o obiegu zamkniętym – mówi Anna Paszt, Chief Marketing & Sustainability Officer w Netto Polska.
Organizatorzy wskazali na znaczenie dyskusji prowadzonych w trakcie całorocznych grup roboczych, a nie tylko w czasie konferencji. Tegoroczne wydarzenie objęły patronatem medialnym tytuły branżowe: ecoekonomia, green-news.pl, Plastech, opakowania.com oraz Foodfakty.