Motoryzacja będzie opierać się na tworzywach

Motoryzacja będzie opierać… Raport stowarzyszenia PlasticsEurope o europejskim rynku tworzyw sztucznych wiele miejsca poświęca roli jakie tworzywa odgrywają w budowie współczesnych środków transportu. Zdaniem autorów tego dokumentu sektor Automotive nie docenił jeszcze wszystkich zalet tworzyw, ale i tak stają się one coraz powszechniejsze przy projektowaniu pojazdów.

Motoryzacja to obszar, który w coraz większym stopniu czerpie z osiągnięć dostarczanych przez branżę tworzywową. Wśród najnowszych i najbardziej innowacyjnych zastosowań tworzyw w samochodach osobowych należy wymienić zastąpienie przez nie szkła w soczewkach i oprawach reflektorów w przednich szybach oraz zastąpienie stali w produkcji błotników, spoilerów i desek rozdzielczych.
Pierwsza korzyść jaka wiąże się z wykorzystaniem tworzyw w motoryzacji to wzrost wydajności produkcji samochodów.

Przykładem tego niech będzie choćby najnowszy pojazd z serii Smart, czyli Smart ForTwo, produkowany przez Mercedes-Benz. Jest on zbudowany z elementów wykonanych z nowatorskiego materiału powstałego na bazie polimerowej. Ta innowacja podnosi zarówno wydajność przy produkcji auta, poprawia jego bezpieczeństwo, zmniejsza negatywny wpływ na środowisko, redukuje koszty eksploatacyjne, a także pozytywnie wpływa na wygląd samochodu.

Motoryzacja będzie opierać się na tworzywach


Materiał użyty do produkcji charakteryzuje się dużą stabilnością wymiarową i odpornością. Powstała w 2010 r. najnowsza wersja tego samochodu jest o 15 proc. lżejsza od swojej poprzedniczki, dzięki czemu w aucie spada zużycie paliwa, a także koszty eksploatacji pojazdu. Dodatkowo uzyskanie gładszego wykończenia wymaga tylko jednej warstwy lakieru. Dla kierowców oznacza to niższe koszty napraw lakierniczych.

Projektanci i inżynierowie z branży motoryzacyjnej od dawna marzyli o samochodzie, który byłby niezwykle wydajny, bezpieczny i lekki. Być może nie trzeba będzie długo czekać na to, żeby samochód wykonany w całości z tworzyw sztucznych i spełniający te kryteria wszedł do masowej produkcji.

Pierwszy samochód z tworzyw sztucznych został wyprodukowany przez koncern Ford jeszcze w 1941 r. Użyto w nim tworzywa składającego się w 70 proc. z celulozy, tym samym więc samochód był lekki i ważył o 30 proc. mniej niż jego odpowiedniki wykonane z stali. Po wojnie stal była jednak tania, podobnie jak benzyna, w związku z czym samochody z tworzyw sztucznych nie okazały się zbyt atrakcyjne.

- Myśląc o strukturze pojazdu zwykle dochodzi do tego, że metal z którego zbudowane są rama, podwozie, śruby i nakrętki, nity i wkręty, jest kojarzony ze stabilnością, formą i bezpieczeństwem. Tworzywa sztuczne coraz częściej zastępują elementy metalowe w konstrukcji samochodów. Spełniają przy tym wymagania dotyczące stabilności, formy i bezpieczeństwa pojazdów i pasażerów, zapewniając często jeszcze lepsze parametry – przyznają w swoim raporcie przedstawiciele PlasticsEurope.

Czytaj więcej:
Jedno z czołowych europejskich stowarzyszeń
 

Jedno z czołowych europejskich stowarzyszeń branżowych skupiające ponad 100 firm członkowskich, w krajach Unii Europejskiej, Norwegii, Szwajcarii i Turcji.

Polska