Drukuj

Nowe tworzywa Lanxess dla branży motoryzacyjnej

Nowe tworzywa Lanxess dla branży motoryzacyjnej
Koncern Lanxess opracował szereg nowych odmian politereftalanu butylenu (PBT) oraz związków poliamidowych do produkcji zewnętrznych elementów karoserii aut. Przy wykorzystaniu nowych materiałów można wyprodukować m.in. zderzaki, progi, kratki, klamki, klapki wlewów paliwa, spoilery i obudowy lusterek, zarówno w autach osobowych, jak i ciężarowych.

- Z tego właśnie powodu budujemy szeroką gamę materiałów marek Durethan i Pocan dla tego segmentu zastosowań - mówi Frank Krause z firmy Lanxess. - Prace rozwojowe koncentrują się na optymalnym dostosowaniu własności mechanicznych do specyficznych zastosowań, jak również na dobrej jakości fakturach powierzchni i łatwości malowania.

Jednym z nowych materiałów, który może być wykorzystany do produkcji np. klapek wlewów paliwa, jest Pocan B 5220 XF, w 20 proc. wzmocniony granulatem szklanym. Produkt ten jest alternatywą dla mieszanek eterów polifenylenu i poliamidu (PPE+PA), które często wykorzystuje się w seryjnie produkowanych klapkach wlewów paliwa ze względu na możliwość ich malowania na linii produkcyjnej. Wadą takich mieszanek jest jednak ich duża skłonność do absorpcji wilgoci, co sprawia, że niedostatecznie trzymają wymiary. W odróżnieniu od nich PBT wyróżnia się wysokim stopniem stabilności wymiarowej.

- Nasz Pocan B 5220 XF wytrzymuje również typowe temperatury wymagane przy katodowym malowaniu zanurzeniowym (CDC) - mówi Krause. - Oznacza to, że element może być zamocowany na karoserii pojazdu i przechodzić malowanie i proces CDC na linii produkcyjnej, co pozwala ograniczać koszty logistyki i samego lakierowania.

Z kolei wypełnianie substancjami mineralnymi mieszanki PBT i PA, z których również wytwarza się klapki wlewów paliwa, nie nadają się do katodowego malowania zanurzeniowego. Lanxess intensywnie badał rozszerzalność termiczną nowego materiału, wykorzystując już seryjnie produkowane klapki wlewów paliwa.

- Nawet po godzinie w temperaturze 200 st. C zwiększenie wymiarów swobodnie zawieszonych elementów było pomijalne - mówi Frank Krause.

Inną przewagą nowego PBT jest fakt, iż zapewnia wysoką jakość faktury powierzchni oraz łatwość malowania, co zawdzięczamy nieobecności włókna szklanego w materiale. W porównaniu z podobnymi materiałami wzmacnianymi granulatem szklanym na szczególną uwagę zasługują jego istotnie poprawiona przepływowość w stanie stopionym i o około 50 proc. wyższa wytrzymałość.

Innym nowym rozwiązaniem spółki Lanxess jest tworzywo Pocan TP 406-001, opracowane specjalnie na potrzeby produkcji kratek wlotu powietrza do chłodnicy, zwanych popularnie "grillami".

- Niewzmacnianą mieszankę poliwęglanu i PBT stworzono głównie z myślą o elementach z powierzchniami klasy A, które pokrywa się lakierami o wysokim połysku - mówi Frank Krause.

Materiał ten cechuje się bardzo niską i równomierną kurczliwością oraz praktycznie zerową tendencją do odkształceń. Dzięki temu, że mieszanka jest bardzo wytrzymała nawet w niskich temperaturach, w przypadku kolizji grill nie rozpada się na małe odłamki, które mogłyby zagrozić znajdującym się w pobliżu przechodniom. Wysoka odporność na odkształcenia pod wpływem wysokich temperatur zapewnia, że długie poprzeczne listwy kratek nie wyginają się pod wpływem gorąca od chłodnicy.

Na potrzeby produkcji elementów karoseryjnych, które nie są malowane na linii produkcyjnej, Lanxess wciąż oferuje także materiały zawierające niewzmacniane mieszanki PBT+PC i PET+PC, a także wzmacniane mieszanki PBT+PET. Przykładowo, do produkcji spoilerów może służyć Pocan TP 957-001, który nawet w 25 proc. składa się z materiału odzyskanego z butelek PET poddanych recyklingowi. Wzmacniana substancjami mineralnymi mieszanka PET+PC ma wysoką odporność na uderzenia i minimalną podatność na odkształcenia.

Z kolei Durethan DP 2131/20 W1 EF, termicznie stabilizowany poliamid typu 6 z dobrą przepływowością w stanie stopionym, jest materiałem nadającym się do produkcji szkieletów spoilerów, obudów lusterek zewnętrznych oraz klamek samochodowych. Zapewnia nielakierowanym elementom nadwozia doskonałą odporność na czynniki atmosferyczne.


Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej gu
Biznes Premium

LANXESS Central Eastern Europe s.r.o.

Lanxess jest jedną z największych chemicznych firm w Europie. Zajmuje się m.in wytwarzaniem syntetycznej gumy.

Aleje Jerozolimskie 123 A, 02-017 Warszawa (mazowieckie)