Drukuj

Opakowanie - niemy sprzedawca

Opakowanie często bywa nazywane niemym sprzedawcą. Badania rynku potwierdzają, że jest ono jednym z kluczowych czynników decydujących o zainteresowaniu produktem. Jak zarządzać opakowaniem, aby stało się ono skutecznym narzędziem sprzedaży?

Zmieniający się model handlu sprawia, że klienci coraz częściej robią zakupy w sklepach samoobsługowych. Według badań, asortyment w nich obejmuje od 6500 do 15 000 produktów, nabywca średnio przebywa w sklepie 27 minut, przechodzi obok około 300 przedmiotów na minutę, a 53 – 70 proc. zakupów dokonuje impulsowo, a więc podejmuje decyzję przy półce sklepowej, gdzie często opakowanie jest jedynym rzecznikiem produktu. Również w sklepach z obsługą, gdy sprzedawca poleca zwykle dwa, trzy produkty i klient ma chwilę na podjęcie decyzji, podstawowym źródłem informacji o produkcie jest opakowanie. Biorąc pod uwagę powyższe dane, trudno przecenić jego rolę w procesie sprzedaży. Jakie są przyczyny konieczności zmian w opakowaniach? Kiedy, jak często i w jaki sposób należy wprowadzać te zmiany? Jak postępować, aby nasz niemy sprzedawca pozostał skuteczny? Dzisiaj zajmijmy się pierwszym z tych pytań.

Błędy w opakowaniach
Jedną z przyczyn powodujących konieczność zmian opakowań są błędy popełnione przy ich tworzeniu.

Opakowanie niebezpieczne

Najpoważniejszym z nich jest z pewnością wprowadzenie opakowania niebezpiecznego dla użytkownika – źle chroniącego produkt lub stanowiącego bezpośrednie zagrożenie. Może się to zdarzyć, zwłaszcza w przypadku wprowadzenia nowej, pionierskiej technologii.

Dlatego bardzo istotne jest, zanim produkt trafi na rynek, przeprowadzenie dokładnych testów inżynierskich, sprawdzających wytrzymałość materiału i jego odporność na działanie różnych warunków. Na szczęście tego typu błędy nie zdarzają się często i zazwyczaj są eliminowane podczas prób. Tak stało się w przypadku wyprodukowanego przez firmę Heublein koncentratu sosu do barbecue – Sizzle-Spray, którego puszki, jak się okazało, wybuchały w wysokiej temperaturze.

Jednak, jeśli błąd zostanie przeoczony i niebezpiecznie opakowany produkt trafi na rynek, konieczne jest jego jak najszybsze wycofanie i zastąpienie opakowania nowym.

Czytaj więcej: Opakowania 989