Drukuj

Świat opakowań spotka się w Düsseldorfie

Wyzwania branży spożywczej i farmaceutycznej

Sytuację na rynku opakowań kształtują nie tylko ogólne megatrendy, ale także szczegółowe wyzwania stojące przed poszczególnymi sektorami. Jednym z nich jest sektor opakowanych produktów spożywczych - w 2013 roku sprzedano 748 mln ton takiej żywności sprzedano w 2013. Eksperci rynkowi szacują, że do 2017 popyt na nowocześnie przetworzone i zapakowane artykuły spożywcze zwiększać się będzie o 11 procent rocznie i w 2017 roku osiągnie poziom 829 mln ton. Już dzisiaj największe rynki z rosnącym popytem na opakowaną żywność leżą w Azji, Ameryce Łacińskiej oraz na Środkowym Wschodzie i w Afryce. Te regiony mają 55 procent udziału w wolumenie handlu żywnością.

Kluczowe znaczenie ma w dalszym ciągu wygoda użytkowania. Popyt konsumentów na praktyczne, łatwe w przygotowaniu produkty stale rośnie. Modna jest żywność i napoje, które można wygodnie spożyć w podróży lub w miejscu pracy. Ponadto konsumenci kupują także coraz więcej świeżych produktów z regałów chłodniczych. Wszystkie one trafiają do handlu w stanie schłodzonym, bez termicznego utrwalania lub konserwantów i można jest spożyć natychmiast lub po krótkim przygotowaniu. We wrażliwym segmencie produktów wygodnych w użyciu bardzo ważną rolę odgrywa higiena i trwałość oraz ochronne rozwiązania procesowe i opakowaniowe. Bardzo efektywną metodą przedłużania okresu składowania żywności jest pakowanie jej w atmosferze gazu ochronnego MAP.

Także proces zgrzewania decyduje o jakości i szczelności opakowań z rękawa i tym samym o trwałości produktów. Dlatego też coraz częściej stosuje się zgrzewanie ultradźwiękami. Dzięki nowoczesnym pakowarkom z oprzyrządowaniem do hermetycznego zgrzewania oraz technologii MAP jakość produktów zostaje zachowana i przedłuża się okres przydatności do spożycia. Do klasycznych funkcji opakowań jak ochrona i przydatność transportowa dochodzą rosnące wymagania odnośnie jakości dozowania, łatwiejszego manipulowania, wielokrotnego zamykania i kontrolowanego opróżniania.

Innym interesującym obszarem rynku jest branża farmaceutyczna. W 2012 roku sprzedano na całym świecie medykamenty o wartości około 746 mld euro, co oznacza wzrost o 10,5 procent w stosunku do roku poprzedniego. Ponad 75 procent obrotów przypada na Amerykę Północną, Europę i Japonię. USA to ciągle największy pojedynczy rynek w świecie. Ich udział w 2012 sięgał 34 procent. Następna była Japonia z 12 procentami i na trzecim miejscu Chiny z 9 procentami. Wraz ze wzrostem gospodarczym rosną także wydatki na zdrowie w krajach niedawno uprzemysłowionych jak na przykład w tzw. krajach E7: Chinach, Indiach, Rosji, Brazylii, Meksyku, Indonezji i Turcji. Ich udział w światowych wydatkach na farmaceutyki w 2012 sięgał 17 proc. z tendencją rosnącą.

Na całym świecie rośnie grupa ludności 65+. Oczekiwana długość życia w krajach niedawno uprzemysłowionych i rozwijających się stale rośnie dzięki lepszym warunkom bytowym. W USA i Japonii starzeje się pokolenie baby boomu. Na całym świecie szerzą się choroby cywilizacyjne jak cukrzyca, otyłość, choroby serca i układu krążenia. Szczególnie obraz zdrowotny społeczeństw wchodzących w erę dobrobytu bardzo się zmienia. Przez długi czas głównym problemem były choroby zakaźne. Teraz coraz częściej występują choroby chroniczne. Według szacunków w latach 2012-2017 wydatki na produkty farmaceutyczne będą na całym świecie rosnąć o 5,3 proc. rocznie do 967 mld euro w 2017.

Na tym tle widoczne są wyzwania stojące przed branżą opakowaniową. Nowe maszyny muszą przede wszystkim gwarantować przyszłe bezpieczeństwo. Wyposaża się je w skalowane i elastyczne platformy, które umożliwiają dopasowanie do nowych produktów i receptur. Platformy te sprawiają także, że maszyny mogą obsłużyć wiele form i wielkości opakowań. Poszukiwane są maszyny o uniwersalnych możliwościach stosowania. Innym ważnym wyzwaniem jest dostarczanie szybkich, wysoko wydajnych maszyn używanych do pakowania farmaceutyków produkowanych masowo, jak np. leki generyczne. Jak zauważają specjaliści, w światowych wydatkach na medykamenty udział państw uprzemysłowionych dalej będzie się zmniejszać. Zwiększają się za to wydatki na leki generyczne, gdyż kończą się okresy ochrony patentowej oryginałów. Popyt na generyki jest szczególnie duży w krajach niedawno uprzemysłowionych.




brak
Biznes Start

A.S. Messe Consulting Sp. z o.o.

Wyłączny przedstawiciel na Polskę spółek targowych Messe Düsseldorf GbmH, Messe Düsseldorf Asia, Messe Düsseldorf China