Syensqo została wyróżniona w kategorii Materiały w ramach nagród Society of Plastics Engineers (SPE) Innovation Awards 2025 za „Najbardziej innowacyjne zastosowanie tworzyw sztucznych”. Uznanie dotyczy pierwszego motoryzacyjnego zastosowania uszczelniającego opatentowanego przez firmę materiału Tecnoflon FKM NFS, fluoroelastomeru bez fluorosurfaktantów, użytego w pierścieniu uszczelniającym O-ring zaworu odpowietrzania skrzyni korbowej (PCV), opracowanym wspólnie z Freudenberg Sealing Technologies i zastosowanym w wybranych najnowszych pojazdach General Motors.
Nagrodzony element opiera się na zastrzeżonej technologii polimeryzacji Syensqo, która umożliwia wytwarzanie nadtlenkowo sieciowalnych fluoroelastomerów (FKM) bez użycia fluorosurfaktantów, przy zachowaniu profilu właściwości kojarzonego z konwencjonalnymi gatunkami FKM. Według firmy, Tecnoflon FKM NFS utrzymuje niepogorszone parametry uszczelniające mimo zmiany procesu polimeryzacji. Ponadto materiał posiada certyfikację zawartości surowców cyrkularnych, co producent przedstawia jako potwierdzenie działań na rzecz łączenia zaawansowanych właściwości materiałowych z postępem w kierunku cyrkularności w zastosowaniach polimerów.
Panel ekspertów branżowych i przedstawicieli mediów w ramach SPE Innovation Awards ocenił zgłoszone rozwiązania i wybrał Tecnoflon FKM NFS firmy Syensqo ze względu na jego parametry w zastosowaniu w pierścieniu uszczelniającym O-ring zaworu PCV. Element ten pracuje w układzie odpowietrzania skrzyni korbowej silników spalinowych, gdzie oddziaływanie mgły olejowej, gazów przedmuchowych oraz wahań temperatury stawia wysokie wymagania materiałom elastomerowym stosowanym w uszczelnieniach. W tym kontekście odporność fluoroelastomeru na chemikalia i wysoką temperaturę jest kluczowa dla zapewnienia stabilności wymiarowej i długotrwałej funkcjonalności.
W związku z przyznaną nagrodą Laura Hirschhorn, Executive Key Account Manager w Syensqo, stwierdziła - To wyróżnienie stanowi istotne osiągnięcie dla Syensqo, podkreślając wiodącą pozycję firmy w dziedzinie innowacji polimerowych. Nasz Tecnoflon FKM NFS jest wymownym przykładem na to, jak Syensqo utrzymuje pozycję lidera dzięki doskonałości technicznej i ścisłej współpracy z interesariuszami, takimi jak GM i Freudenberg Sealing Technologies. Projekt podkreśla współpracę wzdłuż łańcucha wartości branży motoryzacyjnej, obejmującą rozwój materiału, projektowanie uszczelnienia oraz integrację z pojazdem.
Fluoroelastomer FKM bez fluorosurfaktantów do wymagających warunków pracy silnika
Uszczelnienia silnikowe pozostają jednym z najbardziej wymagających obszarów zastosowań elastomerów w przemyśle motoryzacyjnym. Elementy takie jak pierścienie O-ring, uszczelki i uszczelnienia wałów muszą zachowywać elastyczność i szczelność przy jednoczesnej ekspozycji na podwyższone temperatury, zmiany ciśnienia oraz agresywne media, w tym oleje silnikowe, paliwa i produkty spalania. Awaria tych systemów może wpływać na sprawność silnika, kontrolę emisji oraz ogólną trwałość układu napędowego.
Tecnoflon FKM NFS jest przez Syensqo pozycjonowany jako materiał zaprojektowany z myślą o spełnieniu tych wymagań przy jednoczesnym wyeliminowaniu fluorosurfaktantów z procesu wytwarzania. W pierścieniu uszczelniającym O-ring zaworu PCV odporność chemiczna materiału ma zapewniać ochronę przed degradacją powodowaną przez pary oleju i kondensaty, a jego stabilność termiczna wspiera pracę w warunkach cykli temperaturowych charakterystycznych dla nowoczesnych silników spalinowych. Dzięki utrzymaniu siły docisku uszczelnienia i elastyczności w czasie, ten gatunek FKM ma przyczyniać się do stabilnej pracy układu odpowietrzania skrzyni korbowej, co jest powiązane ze sprawnością silnika i zarządzaniem emisjami.
Certyfikacja Tecnoflon FKM NFS w zakresie zawartości surowców cyrkularnych jest kolejnym elementem podkreślanym przez Syensqo. Choć w dostępnych informacjach źródłowych nie podano szczegółowych danych dotyczących charakteru i udziału surowców cyrkularnych, certyfikacja ta prezentowana jest jako wskazanie, że materiał może wspierać inicjatywy ukierunkowane na zwiększone wykorzystanie zasobów cyrkularnych w wysokowydajnych zastosowaniach polimerów. Dla sektora motoryzacyjnego takie atrybuty mogą być istotne w kontekście strategii zrównoważonego rozwoju producentów OEM oraz wymogów regulacyjnych dotyczących efektywności zasobowej.
Łącząc polimeryzację bez fluorosurfaktantów, certyfikację zawartości surowców cyrkularnych oraz przydatność do krytycznego zastosowania uszczelniającego w komorze silnika, pierścień O-ring zaworu PCV z materiału Tecnoflon FKM NFS stanowi przykład, w jaki sposób rozwój materiałowy może odpowiadać zarówno na wymagania techniczne, jak i środowiskowe. Nagroda SPE Innovation Award w kategorii Materiały podkreśla to podejście i zwraca uwagę na współpracę Syensqo, General Motors i Freudenberg Sealing Technologies przy tej konkretnej realizacji.
Zespoły Syensqo, General Motors i Freudenberg Sealing Technologies odbierające nagrodę SPE Innovation Award 2025.