Syensqo nagrodzone za bioepoksydowy prepreg do motorsportu

Syensqo nagrodzone za bioepoksydowy…

Syensqo zostało wyróżnione nagrodą Green Tech Award podczas Race Tech World Motorsport Symposium za swój bioepoksydowy prepreg MTM 49-3. Wyróżnienie dotyczy opracowania nowego wariantu, MTM 49-3 e30, skomponowanego z wykorzystaniem monomerów w 30% pochodzenia biologicznego. Według firmy materiał zachowuje tę samą wytrzymałość mechaniczną, temperaturę zeszklenia 190 °C oraz przetwarzalność co jego konwencjonalny odpowiednik, przy jednoczesnym zapewnieniu do 40% redukcji masy w porównaniu z metalami. Nagroda podkreśla trwające prace w obszarze kompozytów do motorsportu nad włączaniem surowców pochodzenia biologicznego bez modyfikowania ustalonych parametrów użytkowych i okien przetwórczych.

Bioepoksydowy MTM 49-3 e30 ukierunkowany na niezmienioną wydajność

MTM 49-3 e30 jest bioepoksydowym wariantem istniejącego systemu prepregów epoksydowych Syensqo stosowanego w wysokowytrzymałych strukturach kompozytowych. Firma podaje, że wprowadzenie monomerów w 30% pochodzenia biologicznego nie zmieniło kluczowych właściwości mechanicznych ani własności cieplnych materiału, przy czym temperatura zeszklenia nadal wynosi 190 °C. Parametry przetwarzania również pozostają niezmienione w porównaniu ze standardową formulacją, co jest istotne w zastosowaniach motorsportowych, gdzie harmonogramy utwardzania, zachowanie podczas obróbki i właściwości przy układaniu warstw są precyzyjnie zdefiniowane.

Dzięki połączeniu tych właściwości z redukcją masy sięgającą do 40% w porównaniu z rozwiązaniami metalowymi system prepregów jest pozycjonowany do zastosowań w elementach strukturalnych, w których redukcja masy stanowi nadrzędny cel konstrukcyjny, takich jak podwozia i elementy aerodynamiczne w motorsporcie. W tym kontekście Syensqo podkreśla, że materiał ma umożliwiać ograniczenie zużycia surowców kopalnych przy jednoczesnym utrzymaniu wymaganej w wyścigach charakterystyki osiągów.

Komentując znaczenie nagrody, Gaurav Unni, global sales leader - automotive composites w Syensqo, stwierdził - Ta nagroda podkreśla, że istotą innowacji jest zapewnienie zrównoważonego rozwoju bez kompromisu w zakresie osiągów. Nowy wariant produktu MTM 49-3 zawiera komponenty pochodzenia biologicznego, a mimo to spełnia rygorystyczne wymagania przemysłu motorsportowego, pokazując, że zaawansowane materiały mogą wspierać świat wyścigów w ograniczaniu wykorzystania surowców kopalnych przy zachowaniu przewagi konkurencyjnej.

Walidacja na torze w zastosowaniu Formuły 1

Bioepoksydowy prepreg MTM 49-3 został zweryfikowany w warunkach torowych w ramach współpracy z zespołem Mercedes-AMG Petronas Formula One Team. Materiał zastosowano w tylnych osłonach kanałów chłodzenia hamulców w samochodzie wyścigowym W16 podczas Grand Prix Azerbejdżanu 2025. To zastosowanie zapewniło środowisko wysokich obciążeń i podwyższonych temperatur, umożliwiające potwierdzenie, że wariant bioepoksydowy może spełnić wymagania eksploatacyjne w rzeczywistych warunkach wyścigu.

Wykorzystanie MTM 49-3 e30 w tym elemencie ilustruje jego zastosowanie w obszarze pojazdu o wysokich wymaganiach termicznych i mechanicznych, gdzie kluczowe znaczenie ma odporność na podwyższone temperatury i integralność strukturalna. Przykład ten podkreśla, że przejście na monomery pochodzenia biologicznego nie wymaga modyfikacji wymagań projektowych komponentu ani warunków eksploatacji w porównaniu z systemem konwencjonalnym, zgodnie z informacjami przekazanymi przez Syensqo.


Gaurav Unni, global sales leader automotive composites; Mark Steele, automotive customer engineering manager; oraz Mark Harriman, head of emerging markets & technology R&I, odbierają nagrodę Green Tech za bioepoksydowy MTM 49-3 firmy Syensqo.
Gaurav Unni, global sales leader automotive composites; Mark Steele, automotive customer engineering manager; oraz Mark Harriman, head of emerging markets & technology R&I, odbierają nagrodę Green Tech za bioepoksydowy MTM 49-3 firmy Syensqo.

Green Tech Award a założenia gospodarki o obiegu zamkniętym

Syensqo wskazuje, że zdobycie nagrody Green Tech Award jest spójne z jej szerszymi celami w zakresie rozwoju materiałów kompozytowych. Firma przedstawia projekt MTM 49-3 e30 jako element szerszego zaangażowania w umożliwianie podejścia gospodarki o obiegu zamkniętym w sektorze kompozytów. Choć nie przedstawiono szczegółowych rozwiązań dotyczących końca cyklu życia czy recyklingu, w tym przypadku nacisk położono na zastosowanie surowców pochodzenia biologicznego, aby wspierać producentów OEM i dostawców Tier 1 w realizacji celów neutralności klimatycznej.

Nagroda Green Tech Award została wręczona podczas ceremonii w Royal Automobile Club w Londynie. Wydarzenie było częścią Race Tech World Motorsport Symposium, które gromadzi interesariuszy z całego sektora wyścigowego, w tym zespoły, dostawców i ekspertów technicznych. Wyróżnienie podkreśla, że systemy żywic pochodzenia biologicznego są oceniane nie tylko w warunkach laboratoryjnych, ale także w bezpośrednim środowisku motorsportu.

Globalna firma oparta na nauce, rozwijająca materiały specjalistyczne i rozwiązania dla branż: bateryjnej, lotniczo-kosmicznej, motoryzacyjnej, elektronicznej, ochrony zdrowia oraz materiałów odnawialnych.

Belgia