Drukuj

Techniki Lean w zakładach firmy Sidel korzystne dla producentów napojów

Szybsze wdrażanie innowacji na rynek
Pracujący na szybko rozwijającym się rynku napojów producenci muszą błyskawicznie reagować na potrzeby klientów i wymagania rynkowe. Aby pomóc im w zdobyciu zaawansowanego technologicznie sprzętu, niezbędnego do utrzymywania wiodącej pozycji na rynku, Sidel stosuje techniki Lean i Six Sigma w celu usprawnienia procesu projektowania wyposażenia. Klasyczna metoda projektowania produktów - produkowanie, testowanie, poprawianie, testowanie, poprawianie itd. - została zmieniona na nowe podejście oparte na projektowaniu równoległym i projektowaniu eksperymentów (Design of Experiment). W tym procesie moduły sprzętowe są jednocześnie projektowane i poddawane testom. Przyspiesza to proces projektowania i sprawia, że planowanie jest solidniejsze, więc innowacje mogą szybciej trafić na rynek i sprostać zmiennym gustom konsumentów. Firma Sidel dopiero rozpoczyna ten proces. W kolejnych miesiącach i latach oczekujemy dalszych istotnych postępów i rezultatów, które przyniosą korzyści naszym klientom.

To nie tylko metodologia, to sposób myślenia
Poprawa jakości sprzętu i usług oferowanych producentom napojów na całym świecie poprzez stosowanie metodologii Lean i Six Sigma objęła całą strukturę organizacyjną Sidel. W ramach kursów szkoleniowych, w tym Akademii Lean i Six Sigma, kursów oraz szkoleń wprowadzających, ponad stu pracowników zapoznało się z nowymi zasadami i metodologią, a wielu z nich uzyskało dyplom Specjalisty Lean oraz "Zielone i Niebieskie Pasy" Six Sigma. Andrea Forzenigo z przyjemnością obserwuje, jak różne zespoły pracujące w globalnej firmie podejmują wyzwanie polegające na spełnieniu różnych potrzeb producentów napojów.

- Lean to coś więcej niż programy szkoleniowe - zauważa Forzenigo. - To metoda pracy i sposób myślenia. Zachęcamy pracowników Sidel, aby dostrzegali sposoby usprawniania procesów, poprawy efektywności i tworzenia wartości dla naszych klientów z branży napojów. Większość wyników osiągnęliśmy dzięki przekształceniu dobrych pomysłów pracowników w jednolite globalne procesy.

Ciągłe doskonalenie
Ta metoda pracy to nie jednorazowa inicjatywa. Andrea Forzenigo ciągle poszukuje sposobów na usprawnienie procesów pracy w firmie Sidel z korzyścią dla producentów napojów na całym świecie.

- To droga ustawicznego rozwoju, na którą dopiero wkroczyliśmy - podsumowuje Andrea Forzenigo. - Oprócz zajmowania się naszą własną firmą i działalnością naszych klientów, przyglądamy się również innym branżom i obserwujemy ich metody pracy, przyswajając wybrane sposoby wykorzystywania przez nie metodologii Lean. Przykładowo delegacja Sidel odwiedziła niedawno zakład włoskiego producenta samochodów Ferrari, aby poznać jego sposób wdrażania zasad Lean. Porównując się z innymi branżami, trzymamy rękę na pulsie i mobilizujemy się, aby stawić czoło przyszłym wyzwaniom.

Zasady Lean zostały wdrożone w międzynarodowych centrach doskonałości Sidel we Francji, Włoszech i w Chinach. Metodologię tę stosuje się w celu zapewnienia, że cały sprzęt i wszystkie usługi spełniają potrzeby i wymagania producentów napojów, zarówno jako całe linie, jak i pojedyncze rozwiązania.

Od Forda, poprzez Toyotę, aż do Lean...

Historia myślenia procesowego sięga wstecz do czasów Henry'ego Forda, który powiedział o swoich samochodach słynne zdanie: "Możesz otrzymać samochód w każdym kolorze, pod warunkiem, że będzie to kolor czarny." Ford usprawnił proces produkcji samochodów, układając czynności montażowe w sekwencje procesowe. Zmiana ta zrewolucjonizowała proces produkcji i sprawiła, że samochody stały się dostępne dla znacznie szerszego grona klientów.

W latach 80. XX wieku firma Toyota opracowała system produkcyjno-logistyczny, który mógł usprawnić pracę firmy, redukując ilość odpadów i zwiększając produktywność. W 2001 roku sposób ten podsumowano słowami "The Toyota Way" (ang. metoda Toyoty). System ten dostarcza pracownikom narzędzi do doskonalenia metod pracy i stanowił fundament filozofii zarządzania Lean, która jest bardzo cenna dla wielu branż, w tym dla branży pakowania płynów.

Czytaj więcej: Maszyny pakujące 38