Rok 2016 dla branży oponiarskiej był lepszy niż 2015. Użytkownicy samochodów kupili o około 8 proc. więcej opon niż w poprzednim roku, przy stabilnych średnich cenach kupowanych opon. Mówimy tu o oponach dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.
Zauważalna jest szybko rosnąca popularność opon wielosezonowych. Jeszcze w 2013 roku tego typu opony prawie nie istniały w statystykach, a dziś osiągnęły już 6 proc. całego rynku. Nawet jeśli to nie jest zbyt dużo w porównaniu z oponami zimowymi czy letnimi, to biorąc pod uwagę kilkudziesięcioprocentową dynamikę sprzedaży opon wielosezonowych, można oczekiwać dalszego szybkiego wzrostu ich znaczenia. Warto zauważyć, że wzrost udziałów rynkowych opon wielosezonowych odbył się kosztem opon letnich, przy zachowanych udziałach opon zimowych. To spostrzeżenie może sugerować, że kierowcy kupują opony wielosezonowe zamiast opon letnich, podczas gdy opony zimowe kupowane są przez niezmienny odsetek nabywców opon. Uprawniona jest zatem teza, że opony wielosezonowe kupują przy wymianie opon ci, którzy dotąd jeździli zimą na oponach letnich. Byłaby to sytuacja mająca korzystny wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach.
Inną charakterystyczną tendencją jest przesuwanie się sprzedaży opon w kierunku większych średnic osadzenia. Trend ten jest wyznaczany przez producentów samochodów, którzy systematycznie zwiększają średnice obręczy kół w oferowanych modelach aut. W roku 2016 ta tendencja dotknęła także dwóch najpopularniejszych rozmiarów opon (205/55 R16 oraz 195/65 R15), które co prawda zachowały dominującą pozycje na rynku, ale ich udział w sprzedaży spadł z 40 na 35 proc. na rzecz opon o większych średnicach osadzenia.
Można oczekiwać, że przedstawione powyżej trendy utrzymają się również w roku 2017.
Powyższe analizy powstały w oparciu o dane pochodzące z prowadzonego od 25 lat przez GfK badania panelowego sklepów detalicznych, którego próbę stanowi około 6500 sklepów różnej wielkości, usytuowanych w całej Polsce, zarówno tradycyjnych jak i internetowych, specjalizujących się w różnych branżach (AGD, RTV, IT, optyce, książkach, motoryzacji i innych), a także hipermarkety i hipermarkety budowlane. Na podstawie raportowanych danych, instytut GfK opracowuje analizy strukturalne – zagregowane dla całych kanałów dystrybucji i rynków.
Trendy na polskim rynku opon
Czytaj więcej:
Analiza 413
Motoryzacja 435
Guma, kauczuk 210
Opony 52
Branża polimerów 1157
Elastomery 81