Drukuj

Tworzywa sztuczne w projekcie rozwoju akumulatorów PolyZion project

Tworzywa sztuczne w projekcie rozwoju akumulatorów
Tworzywa sztuczne są wykorzystywane do produkcji akumulatorów do samochodów przyszłości.

Nowy projekt o nazwie PolyZion ukierunkowany jest na badanie i rozwijanie nowych technologii magazynowania energii na potrzeby jej różnych zastosowań, ale szczególnym punktem zainteresowania są pojazdy elektryczne. Problem z aktualnymi samochodami elektrycznymi polega na tym, że technologia akumulatorów wymaga częstego ładowania. Nowsze metody, np. litowe są bardzo dobre, ale dosyć drogie i obciążone wieloma słabościami związanymi z bezpieczeństwem.

Mogą bowiem wywoływać gwałtowne wybuchy przy zderzeniu. Projekt PolyZion ma więc przyczynić się do opracowania akumulatorów lekkich i ekologicznych, a jednocześnie wydajnych i bezpiecznych.
Projekt finansowany jest ze środków unijnych. Realizuje go międzynarodowe konsorcjum.

Istota ich starań polega na opracowaniu szybko ładowalnego akumulatora cynkowo-polimerowego na bazie cieczy jonowych. Miałby być on wykorzystywany w pojazdach elektrycznych (EV) i hybrydowych (HEV). Badania prowadzone są nad przewodzącymi tworzywami sztucznymi, cieczami jonowymi, osadzaniem cynku, ładowaniem.

PolyZion ma być odpowiedzią na konkretne potrzeby rynkowe. Oto bowiem przewiduje się, że rynek samochodów EV i HEV znacznie się rozwinie w najbliższych latach. Niestety aktualne technologie akumulatorów nie są gotowe do zaspokojenia tego zapotrzebowania. Najpowszechniej wykorzystywane dzisiaj w samochodach EV akumulatory ołowiowe, niklowo-wodorkowe lub litowe wiążą się ze szkodliwymi konsekwencjami technologicznymi i środowiskowymi oraz częstymi zwarciami.

Nowe akumulatory na bazie systemu cynk - tworzywo sztuczne mają więc zapewnić lepszą wydajność, bezpieczeństwo i ekologiczność. Podejście takie zostało wymuszone m.in. problemami związanymi z pojazdami napędzanymi benzyną i olejem napędowym. Mowa tu o rosnących cenach paliw i ryzyku niedoborów ropy naftowej.

Projekt PolyZion łączy obojętną na powietrze i wilgoć klasę elektrolitów z nanostrukturalnymi osadami cynku i przede wszystkim nowatorskimi i bardzo szybko ładującymi się polimerami przewodzącymi. Uzyskany w ten sposób akumulator będzie dysponować niezbędną energią i gęstością mocy, tak by konkurować z alternatywnymi technologiami akumulatorów na rynkach pojazdów elektrycznych i hybrydowych. W ramach projektu powstanie również prototyp jednostek akumulatorowych do przeprowadzenia testów spełniania norm branżowych.