Drukuj

UPM ProFi: nowy kompozyt firmy UPM

UPM ProFi to najnowsza innowacja koncernu UPM. Jest to kompozyt drewna i tworzywa sztucznego, łączący najlepsze cechy obydwu materiałów. Głównym surowcem użytym do jego produkcji jest odpad powstający przy produkcji innego produktu UPM - samoprzylepnych laminatów etykietowych Raflatac - będącego połączeniem papieru i tworzywa sztucznego.

Nowy kompozyt jest wytrzymałym tworzywem odpornym na wilgoć, daje się obrabiać podobnie jak drewno. Jego utylizację można dokonać poprzez spalenie lub powtórne przetworzenie w procesie produkcyjnym. Rozwojem nowego produktu oraz jego produkcją zajmuje się zakład UPM w fińskim Lahti.

- Nieustannie prowadzimy badania, aby znaleźć nowe sposoby zmniejszenia ilości odpadów na wszystkich etapach cyklu funkcjonowania naszych produktów, od użycia surowców do procesów stosowanych przez naszych klientów - mówi Pan Pikkarainen. - Innowacyjny produkt UPM ProFi, wytwarzany głównie z materiałów odpadowych z naszej produkcji samoprzylepnych laminatów etykietowych jest najlepszym przykładem naszych intencji i pokazuje w jakim kierunku należy iść w przyszłości.

W nowym projekcie UPM ProFi odpady laminatowe używane są do produkcji nowego materiału z wykorzystaniem plastiku, który może być wykorzystany do podłóg i na patio. Tam, gdzie to nie jest możliwe, odpady laminatowe wysyłane są do wykorzystania jako paliwo, czyli do odzyskania energii. Składowanie w ziemi jest ostatnią opcją, w przypadku, gdy powyższe rozwiązania nie są możliwe. Kompozyt znakomicie sprawdza się jako nawierzchnia tarasów oraz w przypadku innych rodzajów konstrukcji.

UPM Raflatac to jeden z największych na świecie dostawców samoprzylepnych materiałów etykietowych oraz największy producent półproduktów i etykiet RFID działających na falach krótkich i ultrakrótkich. Firma dysponuje 12 fabrykami na pięciu kontynentach oraz rozbudowaną, globalną siecią biur handlowych, placówek dystrybucyjnych i zakładów zajmujących się cięciem materiałów. Obecnie firma UPM Raflatac zatrudnia 2700 osób, a wartość sprzedaży w 2007 r. wyniosła ok. 1 mld euro.