Uszczelnianie poliamidowych misek olejowych

Uszczelnianie poliamidowych… Dwie firmy chemiczne - BASF i Wacker - opracowały optymalnie dopasowany system dwukomponentowy. Chodzi tu o ciekły silikon klasy Elastosil 76540 A/B firmy Wacker oraz Ultramid A3HG7 Q17 (specjalny poliamid 66 GF35) produkcji BASF. Obydwa materiały mają tak wysoką przyczepność, że szczelność miski olejowej gwarantuje przejście wszystkich powszechnie stosowanych testów.

Szczegółowe badania wykazały, że żadna inna kombinacja typu szczeliwo – tworzywo sztuczne nie zapewnia podobnie wysokiego poziomu przylegania w spajaniu z aluminium. Przeprowadzone testy obejmowały zanurzenie w oleju i w medium powstałym z przedmuchu spalin (kondensat ze skrzyni korbowej silników benzynowych) oraz testy odporności na szok termiczny w temperaturach między -40 a +150 st. C.

Materiał klejący z serii Elastosil jest dwukomponentowym klejem silikonowym RTV, który szczególnie nadaje się na trwałe, nieprzepuszczalne szczeliwo stosowane między miską olejową z tworzywa Ultramid a aluminiowym blokiem silnika.


Dzięki szczeliwu, które zapewni szczelność przez cały okres użytkowania silnika, można obyć się bez stałych uszczelek i zmniejszyć liczbę połączeń śrubowych. Przekłada się to na obniżkę kosztów jednej miski olejowej o 20 do 25 proc. Ponadto, kołnierz miski jest wolny od nacisku i jego geometria nie ulega zmianie, ponieważ użycie wulkanizowanego szczeliwa, które jest formowane na miejscu sprawia, że nie powstają żadne siły ściskające.

Pod względem ciężaru i kosztów, korzyści z montowania w pojazdach silnikowych misek olejowych z tworzyw sztucznych, w porównaniu z metalowymi, są jeszcze większe w momencie kiedy stałe uszczelki zostaną zastąpione odpowiednimi szczeliwami klejącymi.

Czytaj więcej:

Reportaże

Forum