 
                                                        
  Universal Robots (UR), duńska firma zajmująca się robotami współpracującymi (cobotami), zapytała niedawno 1200 producentów w Ameryce Północnej i Europie, w jaki sposób wykorzystują technologię i jakie inwestycje planują w przyszłości. Ponad 50 proc. ankietowanych odpowiedziało, że już wykorzystuje sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe w swojej produkcji.
  
  - Sztuczna inteligencja to nie tylko szum medialny - mówi Anders Billesø Beck, wiceprezes ds. strategii i innowacji w Universal Robots. - Chociaż sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe stały się powszechnym tematem rozmów dopiero w ciągu ostatnich dwóch lat, obecnie są kluczowymi czynnikami napędzającymi innowacje i wydajność produkcji.
  
  Technologie te będą nadal odgrywać kluczową rolę w przyszłości produkcji, na co wskazuje  48 proc. producentów planujących dalsze inwestycje w sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe do 2025 roku.
  
- Obserwujemy duże zainteresowanie fizyczną sztuczną inteligencją. Nasz ekosystem UR+ stale się rozwija, a kluczowym czynnikiem napędzającym ten proces jest szybki wzrost liczby aplikacji i rozwiązań AI pochodzących od naszych partnerów, w tym rosnącej liczby partnerów OEM, co otwiera przed klientami zupełnie nowe możliwości - mówi Anders Billesø Beck.
  Inne wnioski
Badanie pokazuje rosnące znaczenie cyfryzacji, ponieważ 47 proc. producentów korzysta obecnie z technologii takich jak Internet rzeczy, przetwarzanie w chmurze i cyfrowe bliźniaki. Narzędzia te pomagają producentom optymalizować operacje, skracać przestoje i obniżać koszty dzięki symulacjom i konserwacji predykcyjnej. Dzięki temu producenci mogą przestawić się na bardziej odporne, zróżnicowane modele produkcji, które lepiej spełniają wymagania rynku.
  Ponad 50 proc. respondentów wskazuje poprawę jakości produktów, zwiększenie produktywności i dokładność jako główne powody przyjęcia nowych technologii. Ponadto 30 proc. producentów wykorzystuje technologię do poprawy warunków pracy, a 26 proc. kieruje się celami zrównoważonego rozwoju.
  
  Podczas gdy zwrot z inwestycji pozostaje głównym zmartwieniem dla 32 proc. producentów, inne czynniki, takie jak użyteczność, wiedza specjalistyczna, bezpieczeństwo i potencjalne zakłócenia są również istotne (wszystkie około 20 proc.).
  
  Pełne wyniki badania można znaleźć tutaj.
  
 
                
             
                
             
                
            