Czy plastikowe drogi uratują turystyczny raj?

Drogi wykonane z mieszanki asfaltowo-tworzywowej promowane są jako tania i zarazem trwalsza nawierzchnia niż standardowe drogi asfaltowe. Stanowią również alternatywne rozwiązanie w zakresie utylizacji tworzyw sztucznych, które w przeciwnym razie znalazłyby się na wysypiskach śmieci lub co gorsza w i tak już zanieczyszczonych drogach wodnych.

Indonezja wysłała swoich naukowców do Indii, gdzie już od dłuższego czasu projekt budowy "plastikowych" dróg jest z powodzeniem stosowany. Bo trzeba przyznać, że idea budowy dróg z tworzyw sztucznych nie jest nowym pomysłem. Proces ten został opracowany w początkach XXI wieku właśnie w Indiach, gdzie istnieje już ponad 25 000 km dróg z tworzyw sztucznych (z czego 21 000 km w położonym w południowej części Indii stanie Tamilnadu). Człowiekiem, który pokrył indyjskie drogi "używanym plastikiem" jest chemik Rajagopalan Vasudevan, profesor w Thiagarajar College of Engineering. Opracowana przez niego metoda wykorzystania odpadów plastikowych do budowy dróg została opatentowana w 2006 r.

Początki modyfikowania asfaltu polimerami sięgają lat 70-tych, co prawda nie eksperymentowano wówczas z odpadami tworzyw, a głównie z oryginalnym SBS (kopolimery styren-butadien-styren) oraz kauczukiem syntetycznym. W latach 90-tych rozpoczęto zaś badania nad wykorzystaniem wysokiej jakości tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Indonezyjski projekt jest wspólnym wysiłkiem Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Ministerstwa Robót Publicznych i Mieszkalnictwa. Według Safriego Burhannudina, wiceministra gospodarki morskiej, te dwie instytucje współpracują z Indonezyjskim Stowarzyszeniem Recyklingu Tworzyw Sztucznych (ADUPI) w celu zbierania i sortowania odpadów w 16 największych miastach Indonezji.

- Mamy nadzieję, że wykorzystanie odpadów plastikowych do produkcji asfaltu stanie się właściwym rozwiązaniem problemu odpadów w Indonezji - oświadczył Burhanuddin w komunikacie prasowym.

- Każdy kilometr drogi o szerokości siedmiu metrów wymaga od 2,5 do 5 ton zmieszanych odpadów z tworzyw sztucznych. Można więc sobie wyobrazić, że wyniki tego projektu będą wdrażane w całej Indonezji, która ma tysiące kilometrów dróg - powiedział dr Danis Hidayat Sumadilaga, szef Agencji Badań i Rozwoju w Ministerstwie Robót Publicznych.

Indonezyjczycy szacują, że do 2019 roku ilość odpadów tworzyw sztucznych w tym kraju osiągnie poziom 9,5 mln ton, co stanowić będzie około 14 procent odpadów w tym kraju. Jeżeli każdy kilometr drogi wymaga od 2,5 do 5 ton odpadów plastikowych, można by je wykorzystać do ułożenia 190 tys. km nawierzchni. Ponadto, jak twierdzi Sumadilaga, powstały w ten sposób materiał jest lepszy od tradycyjnego asfaltu.

Pierwszą taką próbę Indonezja przeprowadziła 29 lipca 2017 roku, kiedy to na terenie Uniwersytetu Udayana na wyspie Bali położono 700 metrowy odcinek drogi wykonanej z mieszanki asfaltowo-tworzywowej. Po jej ułożeniu władze Indonezji ogłosiły plany wykorzystania tego materiału na drogach w Dżakarcie i innych miastach.

Udayana plastic road

Zdjęcie: Universitas Udayana


Czytaj więcej:
Recykling 1018