Drukuj

Konkurencyjność w branży napojów dzięki innowacjom

W jakim stopniu producenci napojów angażują się w proces innowacji Sidel?

Nie ma tu żadnej reguły. Niektórzy bardzo się angażują w naszą pracę i chcą wpływać na proces projektowy. Dzięki temu możemy przyjąć bardziej długofalowe podejście i opracowywać rozwiązania zaspokajające ich potrzeby. Taka współpraca nie zawsze zmierza do wielkich przełomów. Często celem są stopniowe innowacje. Przykładowo producent może dysponować już urządzeniami, które chce po prostu ulepszyć. Niemniej każdy klient jest inny i część preferuje już sprawdzone technologie.

Co z perspektywy klienta jest głównym celem innowacji?

Najważniejsze jest samo opakowanie. Z kolei producenci szukają technologii lub innowacji, która pozwoli im jak najmniejszym kosztem uzyskać lepsze rezultaty pod względem produktywności, wagi butelki czy bezpieczeństwa produktu. Niewątpliwie ważnym czynnikiem jest ograniczanie całkowitych kosztów posiadania. Jest to obszerne zagadnienie obejmujące wyposażenie, koszty, konserwację, zużycie energii i zasobów, a także robociznę. Skupiając się na całkowitych kosztach posiadania, można wpływać na zrównoważony rozwój, co dla większości klientów jest priorytetem.

W ramach prac nad ograniczaniem tych kosztów skupiamy się w dużej mierze nad inteligencją maszyn. Ten rodzaj sztucznej inteligencji jest obecnie bardzo ważnym zagadnieniem. To dzięki niej maszyny samodzielnie się uczą w oparciu o otrzymywane informacje. Z czasem maszyny będą w stanie lepiej niż my decydować o wszystkim od konfiguracji przez procesy produkcyjne aż po części zamienne niezbędne do ich konserwacji.

Z której innowacji Sidel jest Pani najbardziej dumna?

Predis to prawdziwy przełom, a jednocześnie projekt, z którego wszyscy jesteśmy dumni. Rozwiązanie oferuje producentom napojów bardziej zrównoważoną produkcję, łatwą obsługę i bezpieczeństwo produktu. Nasz system odkażania preform na sucho nie wykorzystuje wody i zużywa bardzo niewiele środków chemicznych. Jest zaprzeczeniem tradycyjnej tezy, że skomplikowane rozdmuchiwarki zużywające dużo chemikaliów to jedyny sposób na aseptyczną produkcję.

Intelliblower to kolejne rozwiązanie, z którego jestem bardzo dumna. Jest to pierwszy krok w kierunku inteligentnych maszyn. System analizuje rozmaite parametry i automatycznie dopasowuje swoje procesy, żeby zagwarantować jakość produktu. Z perspektywy klienta oznacza to, że operatorzy nie muszą ingerować w proces rozdmuchiwania, ponieważ linie produkcyjne same kontrolują swoją pracę. Nawet jeśli temperatura zmienia się w ciągu dnia, Intelliblower produkuje butelki zgodnie ze specyfikacjami. System potrafi także rozpoznać stację rozdmuchiwania, która nie działa optymalnie, co wyraźnie podnosi jakość produkcji.

Jakich innowacji branżowych spodziewa się Pani na przestrzeni kolejnych pięciu lat?

Myślę, że technologie pakowania będą odgrywały większą rolę w dbaniu o zdrowie konsumenta. Przykładowo lodówka będzie analizowała ilość spożywanych owoców i warzyw albo sprawdzała, czy pijemy więcej słodkich napojów niż wody. Zebrane informacje następnie trafią do nabytych produktów, których opakowania będą nam przypominały o terminie przydatności lub zachęcały nas do lepszego zbilansowania diety, na przykład wyświetlając komunikat "wypij mnie i zjedz jabłko".

Czy w pracy nad innowacjami najlepiej sprawdza się jakiś konkretny typ osoby?

Krótka odpowiedź brzmi: nie. Dobry zespół do spraw innowacji powinien się składać z różnych osobowości. W moim zespole każdy jest inny, ale wszyscy jesteśmy bardzo zmotywowani. To typowe dla Sidel. Wszyscy chcemy dostarczać jak najlepsze produkty i usługi naszym klientom. Uważam, że każdy pracownik Sidel w pewnym stopniu pracuje nad innowacjami. My jesteśmy jedynie katalizatorem dla wprowadzania tych innowacji na rynek.

Sidel