
Opakowania po żywności płynnej zyskały nowe życie dzięki przełomowemu rozwiązaniu dla branży motoryzacyjnej. Wraz z premierą najnowszego modelu Fiat Grande Panda, marka stała się pierwszym producentem samochodów, który zastosował materiały pochodzące z recyklingu opakowań po żywności płynnej w swoim modelu.
Każdy egzemplarz Fiata Grande Panda zawiera przetworzony materiał pochodzący z warstw polietylenu i aluminium. Wykorzystano go m.in. w konsoli środkowej, desce rozdzielczej i panelach drzwiowych. PolyAl to połączenie polimerów i aluminium, odzyskiwanych podczas recyklingu opakowań po żywności płynnej. Składają się one średnio w 70% z tektury, w 25% z polimerów i w 5% z aluminium. Ta unikalna kombinacja materiałów jest kluczowa dla opakowań aseptycznych - ultracienkie warstwy aluminium i polimerów chronią żywność lub napoje wydłużając ich trwałość bez konieczności stosowania konserwantów czy chłodzenia.
W efekcie recyklingu powstają wartościowe produkty, takie jak serwetki, ręczniki papierowe czy papier toaletowy. Tetra Pak aktywnie bada i rozwija nowe technologie i ich zastosowania. Elementy Fiata Grande Panda zostały wykonane z kompozytu na bazie polyAl o nazwie Lapolen Ecotek, produkowanego przez firmę Lapo Compound. Przedsiębiorstwo współpracowało z marką, aby użyty materiał spełniał wymagania jakościowe oraz te związane z efektywnością kosztową. Jego zastosowanie w widocznych częściach wnętrza podkreśla estetyczny potencjał. Fiat wybrał ten materiał m.in. ze względu na połyskujący efekt - wynikający z zawartości aluminium - oraz możliwość idealnego dopasowania konkretnego odcienia koloru niebieskiego.
Wykorzystanie materiału pochodzącego z recyklingu wpisuje się w misję marki Fiat, by tworzyć przystępne cenowo samochody w duchu filozofii "mniej znaczy więcej" - uproszczone, bez dodatkowych elementów, takich jak chrom czy skóra. Zastosowanie materiału polyAl w Fiacie Grande Panda pokazuje, że odzyskany surowiec może być wykorzystywany w przemyśle motoryzacyjnym na szeroką skalę. Samochód jest już dostępny na większości rynków europejskich, a poza Europą pojawi się jeszcze przed końcem 2025 roku.
Współpraca z Lapo Compound to odpowiedź marki Fiat na propozycję Komisji Europejskiej w zakresie tzw. dyrektywy dot. pojazdów wycofanych z eksploatacji, która zakłada, że 25% tworzyw sztucznych używanych w pojazdach powinno pochodzić z recyklingu. Rozwiązania Lapo Compound wspierają branżę w realizacji tego celu, dostarczając materiały spełniające rygorystyczne normy jakościowe i zapewniające spójność produkcji. Poza zastosowaniami w motoryzacji, Lapo Compound prowadzi również testy wykorzystania kompozytu Lapolen Ecotek na bazie polyAl w produkcji mebli ogrodowych oraz posadzek przemysłowych.

Giuseppe Crisci, Dyrektor Generalny Lapo Compound, komentuje - Wierzymy w tworzenie produktów, które nie tylko spełniają wysokie standardy jakości, ale także realnie wspierają gospodarkę obiegu zamkniętego, utrzymując cenne materiały w użyciu. Nasze innowacje produktowe pozwoliły sprostać wyzwaniom technicznym postawionym przez markę Fiat - to dowód naszego zaangażowania w zrównoważony rozwój i odpowiedzialną przyszłość.
Kinga Sieradzoń, Wiceprezeska ds. Zrównoważonego Rozwoju Tetra Pak, dodaje - Zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu opakowań po napojach w modelu Fiat Grande Panda to świetny przykład ich ogromnego potencjału wykorzystania w różnych branżach. To dowód na to, że zrównoważone rozwiązania mogą napędzać innowacje i zmieniać oblicze tradycyjnej produkcji. To efekt udanej współpracy. Działając wspólnie z firmami takimi jak Fiat czy Lapo Compound, a także angażując administrację i konsumentów, możemy wprowadzać zmiany systemowe, które poszerzą rynek dla materiałów z recyklingu. Tylko poprzez zbiorowy wysiłek możemy budować gospodarkę o obiegu zamkniętym i zapewnić zrównoważoną przyszłość naszej planecie.