Drukuj

Nowe zastosowanie tworzyw w motoryzacji

Trudno wyobrazić sobie motoryzację bez tworzyw sztucznych. W tej branży postęp dokonuje się niemal każdego dnia, a tworzywa sztuczne wykorzystywane są do coraz to nowszych rozwiązań. Dla przykładu sportowy BMW zyskał niedawno kolektor powietrza do pierwszego ośmiocylindrowego silnika swojego nowego samochodu sportowego, natomiast samochody osobowe innowacyjne miski olejowe z tworzywa sztucznego.

Jeśli chodzi o to drugie zastosowanie tworzyw sztucznych, to można powiedzieć, że elementy jakim były miski olejowe były dotychczas jednymi z ostatnich wysokopojemnych części wchodzących w skład każdego samochodu osobowego, które nie były wykonywane z tworzyw sztucznych. Teraz to się jednak zmieni. Od przyszłego roku pojawią się w seryjnym wyposażeniu samochodów jako lekki element ich budowy. Koncepcję wykorzystania tworzyw sztucznych dla tego zestawu części składowych samochodowych opracowała firma Mann Hummel.

Prace nad wykonaniem miski olejowej z tworzyw sztucznych trwały już od blisko dekady. Wreszcie się udało.

Co to oznacza w praktyce?

Nowe rozwiązanie pozwoli na uzyskanie oszczędności w wadze o blisko 30 proc. w porównaniu z hybrydowymi elementami budowy z aluminium i tworzywa sztucznego, a w przypadku tych samych części wykonanych jedynie z aluminium oszczędność ta sięga blisko 60 proc.

Obniżenie wagi samochodu oznacza również mniejsze zużycie paliwa oraz spadek emisji dwutlenku węgla. Miski olejowe z tworzywa sztucznego mają jeszcze jedną zauważalną zaletę. Pozwalają na integrację funkcji w tej samej masie, np. systemów ssawnych powietrza. Poprzez integrację różnych komponentów można w wyraźny sposób obniżyć koszty w zakresie wagi, miejsca montażu oraz ułatwienia montażu.

Na tym nie koniec zalet omawianego rozwiązania. Przykładowo przy pokonywanie samochodem nasypu kolejowego miska olejowa z tworzywa sztucznego zachowuje swoje funkcje tak samo dobrze, jak elementy wykonane z magnezu czy aluminium. Standardowe wyłączanie silnika w warsztatach umożliwia stabilny i równomierny spływ oleju do miski olejowej poprzez zintegrowane i zdefiniowane punkty celowego oddziaływania siły.

Krótkookresowy szok termiczny 165 st. C w żadnym razie nie narusza funkcji.
Jeśli chodzi natomiast o innowacje tworzywowe, które staną się udziałem BMW, to sprawa dotyczy kolektora powietrza do ośmiocylindrowego silnika samochodu sportowego. Niemiecka marka zyska kolektor o pojemności 28 litrów, który zapewni ich ośmiocylindrowemu silnikowi konieczną ilość zasysanego powietrza. Kolektor powietrza został wykonany w najnowszej technologii wykorzystującej tworzywa sztuczne. Element składa się z poliamidu z 30 proc. udziałem włókien szklanych i waży zaledwie pięć kilogramów. Gwarantuje jednocześnie optymalizację wagi 202 kg silnika.