Nowoczesne technologie dla Polskich Kolei

Nowoczesne technologie dla… W dniu 8 lutego w Warszawie, w siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. odbyło się seminarium poświęcone innowacjom technologicznym dla kolei. Organizatorami spotkania były: PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Intercity S.A. oraz DuPont Poland sp. z o.o. Lżejszy tabor, trwalsze drogi kolejowe, komfort i bezpieczeństwo pasażerów to główne tematy, które zostały omówione podczas seminarium. 150 specjalistów reprezentujących szerokie spektrum firm związanych z budową i eksploatacją infrastruktury oraz taboru kolejowego dyskutowało o możliwości zastosowania nowych technologii w przemyśle kolejowym w Polsce.

Wśród wielu planowanych referatów szczególną uwagę zwrócił tytuł „Pociągi z papieru”, w którym przedstawiony został materiał stworzony z włókna Nomex®, z którego można budować wyposażenie pociągów pasażerskich, o wielokrotnie niższej wadze niż dotychczas stosowane materiały. Oszczędności w wadze, liczone są w tonach i w setkach tysięcy euro. Przykładowo, zastosowanie struktury kompozytowej Nomex® do budowy tylko wyposażenia wagonu kolejowego obniża jego wagę o 1416 kg co daje oszczędności w zużyciu energi na poziomie 13700 euro rocznie. - Drugim przykładem może być zastosowanie specjalnego laminatu o nazwie SentryGlas® do okien w pociągach pasażerskich, który może zredukować wagę okna nawet o 40% - tłumaczy Janusz Gawroński, dyrektor ds. rynku kolejowego i infrastruktury firmy DuPont.

Komfort podróżowania w dużym stopniu zależy od wyposażenia taboru. Bezpieczeństwo pasażerów jest najważniejszą cechą innowacji DuPont. Przykładowo, gaz stosowany w gaśnicach nie zabiera tlenu w przypadku pożaru. Nie niszczy elektroniki. Nie pozwala na rozprzestrzenianie się ognia.
Inną ciekawostką są folie wykorzystane przy produkcji okien w wagonach pasażerskich. W przypadku stłuczenia, laminat nie tylko utrzymuje kawałki szkła w niezmienionej pozycji, ale również zmniejsza ryzyko ich rozpryśnięcia i zranienia podróżnych.

Du Pont SentryGlas


Wybierając się w podróż, każdy z nas chciałby spędzić ją w czystym, estetycznym pociągu. Szczególnie narażone na zabrudzenia są fotele, które dzięki pokryciu materiałem Teflon® nie wchłaniają rozlanych napojów oraz brudu i kurzu. Dzięki takim fotelom również zapach w przedziałach jest inny. Dodatkowo dzięki włóknom Kevlar®, z których produkuje się kamizelki kuloodporne, foteli nie można podziurawić czy poprzecinać. Natomiast folie, którymi zabezpiecza się okna, chronią szkło przed zarysowaniami. Z ich powierzchni można za pomocą wody zmyć graffiti.

Pierwwsza część spotkania objęła tematykę budowy i utrzymania infrastruktury kolejowej. Druga część seminarium poświęcona była redukcji wagi taboru oraz jego ekonomice i estetyce.

Czytaj więcej: